23948sdkhjf

Barn av sin tid

Plastindustrin såväl som andra industrier har svårt att attrahera kompetens.

Visst måste den sökande ha erforderlig kompetens och intresse för branschen, men även annat spelar roll för att få napp.

Precis som titeln i den svenska punkgruppen Noice album “Bedårande barn av sin tid” påverkas vi av den tid vi växer upp i. Jag tillhör generation X (födda från 1960 och 1980). Mina yngre kollegor tillhör generation Y och Z. Vi är alla olika, värdesätter och lockas av skilda saker från livets och arbetslivets smörgåsbord. Vid anställning av ny kompetens är det därför bra att fundera kring hur annonsen ska skräddas och anställningsavtalet utformas. Detta påverkar garanterat utfallet.

I en värld där vi alltid är uppkopplade och där många, under pandemin, arbetade på distans vet man att förutsättningarna finns och att intresset ökat för detta. Ett sätt att locka till sig unga kan därför vara att ändra attityd kring att alla måste vara på samma plats, varje dag. Det handlar inte om att arbeta mindre. Nyckeln är att i stället ge friheten att arbeta under ansvar. Tid för träning på jobbet och hållbart tänk är annat som kan också locka till sig unga.

Självklart ska man inte generalisera skillnaderna mellan olika generationer. Många även bland oss generation X:are skulle uppskatta fria arbetstider eller att få träna på arbetstid. Däremot finns det tydliga trender för de olika generationerna att ta hänsyn till, och om inte allt för många år är det dags för generation Alpha (födda från 2010 till 2024) att kliva ut i arbetslivet. Vad som ska till för att attrahera dessa får tiden utvisa. Vilka egenskaper och behov kommer deras generation att representera?

Enligt “förstå-sig-påare” antas de i sitt yrkesliv bli sociala, globala och mobila eftersom de kommer att vilja jobba, studera och resa mellan olika länder och vilja ha flertalet karriärer. De har formats i en era av individualisering och anpassning. Detta kommer påverka deras framtida förväntningar på sin arbetsplats.

Generation Alpha är dessutom den första generationen som har varit en del av den digitala världen och sociala medier sedan födseln, detta kommer med stor sannolikhet att påverka såväl deras yrkesval som kommer att behärska och leva i en värld där VR, IoT och smarttelefonen är deras arbetsverktyg. 

Ni företagsledare gör därför klokt i att redan nu klura på hur ni ska kunna anpassa er verksamhet till nya sätt att interagera och kommunicera för att, när tiden är mogen, kunna leva upp till generation Alphas förväntningar på hur en arbetsplats bör vara - nämligen sömlös, integrerad och personlig.

Malin Folkesson, chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.424