23948sdkhjf

Intressant framtid väntar

Året, vilket kantats av instabilitet, prisfluktration och en tillväxt som efter semestern gick och gömde sig i källaren, lider mot sitt slut. Ändå känns det ganska hoppfullt.

Många företag fortsätter investera i ny teknik, med den skillnaden att fokus ökat på hur energieffektiv maskinlösningen måste vara. En preferens som inte vägde lika tungt för några år sedan.

- Vi tittar och räknar på jobb på ett annat sätt och låter elkostnaden styra besluten mer idag, säger en företagsledare.

En marknad som är extremt elintensiv och som tillika använder sig av mycket plast är fordonsindustrin. Under och efter pandemin har sektorn och dess leverantörer haft det tufft. Produktionen har inte riktigt återhämtat sig. Efterfrågan har inte minskat, men det är fortfarande svårt att få tag i de chips eller andra komponenter som behövs.

Andra utmaningar som väntar för fordonssektorn är förändringar gällande materialflöden och dess innehåll samt omställningen att gå från fossila till elektrifierade fordon. Idag används drygt 200 kilo polymer fördelat på cirka 30 olika sorter, i en bil. Mängden polymer sett till antal kilo lär inte minska. Snarast tvärt om. Antalet polymerer kommer däremot att reduceras hårt. Morgondagens elektrifierade fordonsflotta kommer att använda kompositer, plaster och polymerer precis som idag, men även på andra ställen än idag då kravställningarna kommer se annorlunda ut. Det är med andra ord en intressant framtid som väntar våra polymerer.

Malin Folkesson, chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078