Printad plastdetalj tar plats i Alstom tågflotta
I en fallstudie beskriver materialtillverkaren Loctite själva processen. Utgångspunkten var att Alstoms flotta av AGV-tåg hade ett tiotal år på nacken och vissa av delarna var i behov av att byta ut. Det handlade bland annat om 200 fotstöd.
Leverantören av fotstöden kunde dock inte leverera reservdelar på grund av brist på material och formar för själva tillverkningen. Det skulle bli dyrt för Alstom att köpa reservverktyg och formar själva och företaget fick börja fundera på andra lösningar. Möjligheten med CNC-fräsning undersöktes, men lades på hyllan på grund av det skulle vara svårt att tillverka fotstöden med metoden.
Alstom började i stället att undersöka additiv tillverkning. Valet föll på en Nexa3D av modell NXE400 som printar med DLP (Digital Light Processing), en additiv framställningsmetod som påminner om stereolitografi, SLA. Båda tekniker bygger på användningen av flytande polymerer som material, men istället för att använda en laser för att exponera och härda, så används en projektor.
Genom att använda sig av den additiva tillverkningstekniken DLP, kunde Alstom spara drygt 20 000 euro i tillverkningskostnad och korta ledtiden med 172 dagar som tidigare varit 180 dagar.
Övergången till additiv tillverkning innebär också att produktionen görs "on demand" när delarna behövs. Nu tittar Alstom på fler delar som skulle kunna tillverkas additivt.
- Vi var väldigt intresserade av teknologin, och investerade därför i en NXE400 för att ha intern kapacitet för att skriva ut delarna med Loctite-materialet. Vi uppskattar att detta resin kan uppfylla kundernas specifikationer, och vi överväger att printa fler delar till vår flotta av tåg, säger Lorenzo Gasparoni på Alstom.