23948sdkhjf

Hög tid att välja väg

Antalet aktörer som får vara med och leverera när fordonsindustrin börjar snickra på framtidens oförstörbara bil, kommer troligtvis bli färre än idag.

Med megatrender som elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon kommer våra bilar med all säkerhet att bli fortsatt större, tyngre och berikas med än mer utrustning och allsköns teknik. En kan tycka att detta borde gynna våra svenska leverantörer mot fordonsindustrin som då skulle kunna producera än fler komponenter än idag.

Men det finns en megatrend till att ha i beaktan. Den rör morgondagens ägandeformer och affärsmodeller som bildelning. Oberoende beräkningar visar att världens bilförsäljning kommer att minska. Att äga sin egen bil kommer att bli mer ovanligt, inte minst bland dagens unga som ser bilen som något onödigt. Färre sålda bilar innebär färre komponenter och tillika leverantörer.

Endast de med unik spetskompetens och som valt att bli expert inom sitt område kommer medges vara med och leverera. Leverantörer som idag producerar mot flera branscher, varav bara delvis mot fordonsindustrin kommer troligtvis att bli bortvalda och inte längre få vara med och leka med de stora fordonspojkarna.

Tiden börjar därför bli mogen att ta sig en funderare på om du som leverantör vill satsa helhjärtat och försöka ta marknadsandelar som nischad leverantör mot fordonsindustrin eller om du i stället vill bredda verksamheten mot andra eller nya teknikområden för ökade affärsmöjligheter. Vill du ha ett stort och kraftfullt ägg i din korg eller flera mindre – det är frågan. Att ha både ock tror inte jag kommer att vara realiserbart bortom 2030.

Malin Folkesson, chefredaktör

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078