23948sdkhjf

Ökad produktivitet och ekonomi med ny lina

Trelleborg Sealing Solutions (TSS) Kalmar AB investering av en ny produktionslinje gav snabbt resultat. Från en kapacitetsbrist där företaget tvingades ta till femskift, kunde det snabbt återgå till två skift och där till öka kapaciteten med 20 procent.

Kalmarenheten är hjärtat för koncernens tillverkning av ljud- och vibrationsdämpande lösningar för fordons- och industriapplikationer. Den absolut största produkten, vilket står för 95 procent av dess omsättning, är bromsshims till fordon. Antalet shims som lämnar företaget, utstansade eller på rulle, uppgår till drygt 4 miljoner kvadratmeter årligen.

I slutet av november 2019 invigde företaget en ny produktionslinje för denna produkt. Alla maskindelar satt på plats och rent fysiskt fungerade produktionslinjen som den skulle. Nu skulle den bara köras in för att kunna tas i drift, men pandemin kom emellan och satte käppar i hjulet för allt resande. Till följd av dess restriktioner kom det att dröja 11 månader innan själva produktionen drog i gång.

-Tyvärr fick vi inte linan körklar innan pandemin hindrade allt flygresande, vilket ledde till att våra italienska leverantörer inte kunde resa upp till oss för den slutliga testkörningen och tillhörande justeringar. Först i oktober 2020 kunde de komma upp till oss så det var först då vi kunde ta den nya linjen i bruk, säger Stefan Lundström, chef för affärsenheten Damping Solutions i Kalmar.

Han berättar om den nya produktionslinjen, vilken är betydligt större och mer automatiserad än den tidigare.

-Med denna har vi fått tillgång till en mer än dubbelt så stor kapacitet. Vi gick i taket med den gamla linjen för tre till fyra år sedan och har sedan dess tvingats producera dygnet runt. När vi kommer i fas med den nya linjen kommer vi att klara all vår nuvarande produktionsvolym med ett rullande tvåskift, och redan idag har vi kunnat öka kapaciteten med 20 procent, säger Lundström.

Målsättningen är att på sikt stänger ner den gamla produktionslinjen och genom den nya få en snabbare produktion och därtill ökad omsättning. I samma mening betonar han att personalen trots effektiviseringen, kan känna sig trygg, så länge nuvarande prognoser för nybils- och eftermarknadsförsäljning någorlunda besannas.

-Vi har en tillväxt som innebär att vi behöver mer personal till andra ställen i produktionen, så även om vi kommer dra ner på flertalet skift kommer personalen kunna vara kvar och jobba med andra arbetsuppgifter. På sikt är vår förhoppning att även kunna nyanställa, säger han.

Materialet som TSS Kalmar AB använder till sina shims, kalandreras inledningsvis med en bärare vid företagets systerbolag i Trelleborg. I Kalmar, prevulkaniseras sedan det högtemperaturresistenta NBR-materialet i en bältpress. Därefter går det in i den nya produktionslinjen, övervakad av ett visionsystem som identifierar eventuella felaktigheter i gummimaterialet.

Linjen utgörs av en 60 meter lång vulkugn där materialet eftervulkaniseras i sex separata steg, för att få de specifika egenskaper som man vill ha på materialet. När materialet avsynats och felaktigheter i materialet tagits bort, går det vidare till en kylstation för att sedan påföras adhesiv och ett stålskikt, vilket förpreparerats vid Trelleborgs enhet i Gävle.

Men för TSS Kalmar slutar inte investeringarna enbart med den nya materiallinjen. Redan nu finns planer på ytterligare automatiseringar, framför allt inom stansområdet där formen på shimsen stansas ut.

-I stanslinjerna är vi inte lika automatiserade som vi är i materiallinorna, så här ska vi automatisera ytterligare och i närtid. Det kommer hända mycket framåt Q2 2021, avslutar Stefan Lundström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078