23948sdkhjf

Enkät – så påverkas företagen av corona

Den krympande efterfrågan slår hårt mot den tysk-svenska handeln. Det visar en enkät som Tysk-Svenska Handelskammaren genomfört bland sina medlemsföretag. Hälften av de svarande tyska och svenska företagen spår en minskad försäljning på 10–50 procent.

Läs också: Smart Manufacturing flyttas fram

Den tysk-svenska handeln har under lång tid varit en stabil tillväxtfaktor för både Sverige och Tyskland, och har en enormt stor betydelse för hur den svenska ekonomin går.

Den sammantagna varuhandeln mellan Tyskland och Sverige stod 2019 för nästan 430 miljarder kronor – en ny rekordnivå. Denna stabilitet i ekonomin hotas nu av coronakrisen och dess oförutsebara följder, visar en enkät bland Tysk-Svenska Handelskammarens medlemsföretag.

När de tyska företagen går bra fungerar de som en motor även för svensk ekonomi men just nu upplever företagen på båda sidor en stor osäkerhet.

– Våra nära 1200 tyska och svenska medlemsföretag utgör en stor andel av den bilaterala handeln. Vi är inte förvånade över resultatet av enkäten satt i coronakrisens kontext, den visar på massiva utmaningar som kommer dröja sig kvar under lång tid för alla exportföretag, säger Ralph-Georg Tischer, vd på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Läs också: 19 företag anmälda för corona-fusk

Diagram: Tysk-Svenska Handelskammaren

42 procent svarade att de utmaningar som är tuffast är den krympande efterfrågan av företagets produkter och tjänster, följt av 31 procent som svarade begränsad rörlighet.

Ytterligare svårigheter uppstår när investeringar försvinner eller skjuts på framtiden samt vid störningar i logistik- och leveranskedjan. Exempelvis tycks industri- och byggsektorn drabbas särskilt hårt av resebegränsningarna. Flera efterlyser digitala plattformar som kan ersätta mässor och evenemang.

Diagram: Tysk-Svenska Handelskammaren

Läs också: Stark motvind för Scania

När det kommer till den förväntade förändringen i försäljningen under 2020 svarar 50 procent att de på ett försäljningsbortfall på mellan 10 till 50 procent. Endast 5 procent tror på att ingen förändring kommer att ske i företagets försäljning. Däremot finns det även många, 19 procent, som inte är riktigt säkra på hur pandemin kommer att påverka försäljningen och därför inte kan göra någon bedömning.

Diagram: Tysk-Svenska Handelskammaren

När det kommer till åtgärder som företagen efterfrågar är det krisåtgärderna som är högst efterfrågade. Skattelättnader, till exempel arbetsgivaravgifter, ligger högst upp på listan med 51 procent. Kort därefter kommer korttidsarbete på 38 procent. Den åtgärd som är minst efterfrågad (13 procent), är uppsägningar.

I de fria svaren kring vilka åtgärder som saknas för att hjälpa företagen nämns att det behövs större skattelättnader och statliga lån på bred front, särskilt i Sverige, samt behovet att lättare komma åt Riksbankens stödpengar genom brygglån till krisbanker istället för att gå via vanliga banken. 

Enkäten genomfördes den 30-31 mars 2020 och omfattar både svenska och tyska företag som har bilateral handel. Totalt 153 företag svarade på enkäten. Undersökningen genomfördes i enkätverktyg från Netigate som är medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078