23948sdkhjf

Corona-utbrottet – det är svårt att åberopa force majeure

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
I kölvattnet av coronautbrottet i Kina och de restriktioner som myndigheter infört samt de frivilliga åtaganden som företagen valt att göra för att begränsa smittan, har debatten om force majeure kan åberopas blivit aktuell när värdekedjan påverkas av helt eller delvis uteblivna leveranser.

Frågan och framför allt gränsdragningen är komplicerad, menar Johan Hallén, advokat på branschorganisationen Fordonskomponentgruppens (FKG) juridiska samarbetspartner Setterwalls Advokatbyrå i Göteborg.

– Det finns ingen lagreglering av force majeure, utan utgångspunkten är parternas avtal. Om ni såsom köpare eller säljare inte kan prestera och det beror på ett hinder som ligger utom er kontroll, så bör ni alltid granska avtalet för att se om det finns någon force majeure-klausul, säger Johan Hallén.

– Vad som utgör force majeure beror på vad parterna faktiskt kommit överens om och därför måste varje avtal granskas för att avgöra om en situation som exempelvis Corona-viruset utgör force majeure. Typiskt sett brukar det krävas att det är ett hinder utom en parts kontroll som part inte kan påverka eller övervinna, säger Johan Hallén.

Man bör tänka på att force majeure-klausuler normalt sett tolkas restriktivt och att eventuella exempel som lämnas i klausulen bör betraktas som mer eller mindre uttömmande. Händelser som i de flesta fall betraktades som force majeure var tsunaimin som ledde fram till kärnkraftsolyckan i Fukoshima och askmolnet som uppstod vid Eyjafjallajökulls utbrott.

Andra exempel när det varit mer tveksamt är till exempel pirater i Hormuzsundet och effekterna av handelsrestriktioner mot individer. Piraterna betraktas inte nödvändigtvis som force majeure eftersom de är kända samt att man – mot en kostnad – kan skydda sig mot dem. Och handelsrestriktioner som införs av USA gör det inte nödvändigtvis omöjligt för ett svenskt bolag att fortsätta fullgöra ett avtal med en part som är utsatt för sanktioner.

– Innebörden av att force majeure föreligger är att ni blir befriade från ansvar för avtalsbrott, till exempel en leveransförsening, som orsakas av sådan force majeure. För att ni ska få lov att förlita er på force majeure-klausulen brukar det alltid krävas att ni skriftligen meddelar motparten att force majeure föreligger och att prestation därför inte kan ske, säger Johan Hallén.

Läs också: Snart närmar sig en tipping point

– Om ni inte kan prestera måste ni därför granska avtalet och se till att noga följa den formalia som krävs enligt avtalet för att kunna göra gällande force majeure, säger Johan Hallén.

För att bedöma om force majeure kan anses föreligga och för att tillse att part agerar på avtalat vis, så bör man alltid ta hjälp av advokat för att dels granska avtalsskrivningen, dels komma fram till rimligheten, menar Johan Hallén.

Leverantörs- och värdekedjan inom automotivesektorn är invecklad – det är sällsynt att en komponent tillverkas från råmaterial till färdig produkt på ett och samma ställe av en leverantör. Utan många gånger finns en rad underleverantörer spridda över jordklotet. Rör det sig om färdiga system, så tilltar snårigheten. Detta komplicerar också ansvarsfrågan och möjligheten till att åberopa force majeure, menar Johan Hallén.

Läs också: FKG: Nu finns tid att börja tänka framåt

– Om ni har en kund eller leverantör som gör gällande force majeure gentemot er så bör ni överväga hur detta påverkar er. Om ni inte kan prestera så bör ni göra en bedömning om även ni kan hävda force majeure och i så fall meddela era andra kunder och leverantörer i enlighet med vad ni tidigare kommit fram till, säger han.

Nu finns det europeiska fordonstillverkare som vill göra gällande att åberopande från leverantören av force majeure med hänvisning till coronautbrottet inte gäller. Köparen menar att det är leverantören som valt att ta sina insatsvaror från Kina istället för från en, exempelvis, europeisk leverantör, eller haft en back up-leverantör för att kunna fullgöra sina leveranser.

– Om ni har en kund eller leverantör som gör gällande force majeure gentemot er och ni inte håller med om att force majeure föreligger så bör ni meddela er motpart detta skriftligt. Om ni inte kan komma överens i frågan, så får en sådan tvist slutligen avgöras av domstol eller skiljenämnd, säger Johan Hallén, advokat på Setterwalls.

– Om det då konstateras att force majeure inte förelåg så ansvarar er motpart för avtalsbrottet som sådan part gjort sig skyldig till. Det samma gäller om det är ni som gör gällande force majeure och motparten som inte håller med er. Det är därför aldrig riskfritt att hävda force majeure, utan det ska ses som en sista utväg, säger Johan Hallén.
Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Redo att bistå på svensk och dansk mark

Regeringen lägger krokben för småföretagen

Aktörerna ingår printsamarbete

Tekniknytt
Färre operationer med ljuskänslig hydrogel

Klimatsmart
Vidgar satsningen på åv-plast

Nyhetsbrev

Tillverkar delar till tusentals masker i veckan

Arkiv

Klimatsmart
Utvecklar 100 % vegetabiliska additiv

Tekniknytt
Termoelast för kabelhöljen

På nytt jobb
Illig inför delat vd-skap

55 000 jobb kan försvinna inom exportindustrin

Kan ditt plastföretag bistå i kampen mot Covid-19?

IAC och Plastal inför korttidspermittering

Pack Point Nordic livesänds

Hälften av Sveriges småföretag kan tvingas säga upp personal

Stieler får lämna sitt uppdrag mitt i pandemin

Nya regler för medicinteknik skjuts upp av EU

KM pausar produktionen

Hannovermässan ställs in

Flexibilitet möjliggjorde snabb leverans

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

Regeringens nya krispaket för småföretag

Presenterar räddningspaket värt 200 miljarder

"Vi har fortsatt hög efterfrågan"

Koncernen ställer om och växlar upp

Plus

Plastforum 50 år
80-talet förändringarnas tid

Tekniknytt
Lyser när den sträcks

Ny teknik ska öka plaståtervinningen

Bibehåller nuvarande åtgärder till efter påsk

Mässan senareläggs till oktober

Klimatsmart
Bikakekärna av återvunnen PET

Tekniknytt
Gratis 3d-handtag för minskad smittspridning

Stöd förstärks för korttidsarbete

Industrin rustar för tvärnit

Tekniknytt
Svenskutvecklad printbar komposit

Coronakris blir fordonskris

Tekniknytt
Samarbete skapar biobaserad fiber

Se alla Företagens egna nyheter

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Årsmöte - Polymercentrum

Lasersvetsning av plast

Vårens kostnadsfria webinarprogram är ute nu- JUMO

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Polykemi deltar i kampen mot COVID-19

Tillfälle - Förbättringsarbete i fokus - 29 maj!

Spana in nya Vero-S NSE Mikro från SCHUNK!

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Förbättringsarbete och produktionsekonomi

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Truckförarutbildning - Kran- & Traversutbildning

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Rondo Plast har använt återvunnen plast i 40 år

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Optisk identifiering – effektivt och smidigt!

Materialberedning - Kurs 10 november, Värnamo

RFID - till vilken nytta?

Sänd till en kollega

0.531