23948sdkhjf

2024 rullar de på våra vägar

Michelin och General Motors har presenterat en ny generation punkteringsfria däck. Teknologin bakom de nya hjulen är utvecklad av Michelin.

Läs också: Enviro i strategiskt partnerskap med Michelin

Prototypen går under namnet Uptis. GM ska nu tillsammans med Michelin utveckla hjulmonteringen så att konceptet kan introduceras på bilar redan 2024.

Men redan senare i år ska GM inleda verkliga test och validera Uptis prototypen på en testflotta av Chevrolet Bolt EVs, i Michigan, USA. 

Steve Kiefer, vice vd och för avdelningen Global Purchasing and Supply Chain , vid General Motors, är exalterad över  genombrottstekniken.  

-Uptis är en idealisk för att driva bilindustrin i framtiden och ett bra exempel på hur våra kunder gynnas när vi samarbetar och utvecklar teknik tillsammans med våra leverantörspartners, säger Kiefer. 

Den luftlösa tekniker innebär att punktering eller att däcket töms på luft inte längre blir ett bekymmer. Det innebär även att en mindre mängd råmaterial och därmed avfall reduceras, vilket ligger i linje med GM:s vision om en värld med noll krascher, nollutsläpp och nollbelastning på miljön.

Med Uptis har Michelin vidareutvecklat både struktur och kompositmaterial som gör att det klarar av att bära upp fordonets vikt vid landsvägshastigheter. Strukturen gör att du inte är beroende av lufttrycket för att bära upp fordonets vikt vilket resulterar i mycket stora miljömässiga besparingar.

Cirka 200 miljoner däck skrotas varje år världen över på grund av punkteringar, skador på grund av dåliga vägar eller felaktigt lufttryck som leder till ojämnt slitage.

Hjullösningen är utvecklat för dagens personbilar men är också anpassat till nya former av mobilitet. Morgondagens bilar eller fordonsflottor, självkörande, eldrivna, bilpooler eller andra tillämpningar, kommer att kräva nästan helt underhållsfria däck.

Källa: General Motors

Artikeln är en del av vårt tema om Tekniknytt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.252