23948sdkhjf

Stark tillväxt mellan Tyskland och Sverige 2018

Tysk-svenskt näringsliv tror på en starkare utveckling för handeln mellan Tyskland och Sverige under 2018. Det framgår av Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökning bland företag på båda sidor Östersjön.

Framtidens transporter, energi- och miljöteknik, digitaliseringen av industrin och IT-frågor är enligt enkätdeltagarna de viktigaste områdena där det behövs ett ökat erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan länderna.

Både Tyskland och Sverige befinner sig mitt i en högkonjunktur som har präglat ekonomin under flera år och som enligt de flesta prognosmakare också ser ut att fortsätta under de närmaste åren. Med den senaste utgåvan av konjunkturbarometern tar Tysk-Svenska Handelskammaren nu återigen tempen på hur det går i de bilaterala affärerna och var det finns möjligheter för ett ännu mer intensivt utbyte över Östersjön.

Vad gäller den aktuella utvecklingen av handeln mellan länderna är bilden som deltagarna ger i undersökningen dock inte fullt så positiv som man skulle kunna tro med tanke på det rådande goda konjunkturläget. På frågan ”Hur utvecklas för närvarande ditt företags affärer med Tyskland/Sverige?” blev svarsgenomsnittet, både i den svenska och i den tyska undersökningen, 3,4 på en skala från 1 till 5 där 1 motsvarar mycket dåligt och 5 mycket bra.

– 44 procent av paneldeltagarna i både Sverige och Tyskland ger det egna affärsläget på den tyska respektive svenska marknaden ett av de två högsta betygen. . Samtidigt ser dock 42 procent av de tillfrågade företagen – av ren slump en lika stor andel i både den svenska och den tyska enkäten – just nu endast tillfredsställande affärsvolymer. Vart sjunde företag anger till och med att affärsutvecklingen på den andra marknaden lämnar en hel del att önska – detta trots att de makroekonomiska förutsättningarna ser rätt gynnsamma ut i båda länderna, säger Hubert Fromlet, Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren och affilierad professor vid Linnéuniversitetet, som analyserat resultatet.

Skillnader mellan de svarande från Sverige och Tyskland visar sig i prognosen över den egna affärsutvecklingen i den bilaterala handeln under de kommande 12 månaderna. De svenskbaserade företagen är betydligt mer optimistiska än de tyska inför 2018. Nästan 42 procent av deltagarna prognostiserar en starkare utveckling nästa år, drygt hälften ett oförändrat läge. Jämfört med det är det bara drygt en fjärdedel av företagen med bas i Tyskland som tror på bättre tider 2018, 62 procent ser inga förändringar.

– Det kan med glädje noteras att de tillfrågade svenska företagen visar på en positiv affärssyn avseende den tyska marknaden under 2018. Just nu verkar det som om riskerna inte påverkar affärsförväntningarna nämnvärt. Orsakerna till de tyska företagens något mer avvaktande attityd gentemot affärsutvecklingen i Sverige ter sig däremot något oklart. Kan det vara osäkerhet inför riksdagsvalåret 2018 eller kring utvecklingen på den svenska bostadsmarknaden, undrar Hubert Fromlet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063