Så utnyttjar tillverkningsindustrin de digitala möjligheterna

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Majoriteten av tillverkningsföretagen har börjat utnyttja datadrivna insikter för att korta innovationsleden visar en global undersökning.

IFS, global leverantör av företagsapplikationer, har gjort en Digital Change Survey specifikt för tillverkningsindustrin. Studien visar att industrin använder ett brett spektrum av digitala tekniker för att öka den kommersiella tillväxten i takt med att tjänstefieringen blir allt mer utbrett.

Läs också: Digitalisera eller ...

Samtidigt visar studien på en kompetensbrist och motvilja till förändringar och motvilja att samarbeta.

Till skillnad från andra sektorer, som ser den digitala förändringen mest som en effektiviseringsmetod, ser tillverkningsindustrin den som en nyckel till kommersiell tillväxt. Ungefär 37 procent identifierade ”accelererad innovation” som en drivande förändringsfaktor – mer än någon annan industri – medan differentiering mot konkurrenterna (32 %) också var en av de främsta faktorerna.

Dessa två faktorer kan ses som närmast jämförbara med mer vanligt förekommande drivkrafter inom en organisation, som ”effektivisering av interna processer” (40 %) och ”kostnadsbesparingar” (33 %).

Det strategiska skiftet från tillverkning av produkter mot att skapa nya tjänster är en nyckelfaktor bakom den digitala transformationen. 68 procent av de svarande hävdar att tjänstefiering är antingen ”väletablerat och redan ger utdelning” eller ”under utveckling och ges nödvändiga resurser och uppmärksamhet”. Däremot är det fortfarande nästan ett av tre företag som fortfarande inte kunnat dra nytta av tjänstefiering.

Läs också: Den digitala resan ett måste även för SME-företag

– Tjänstefiering av tillverkningsindustrin drivs delvis av konkurrenstrycket, men också av kunder som kräver mer och vill ha allt snabbare, säger Antony Bourne, VP of Global Industry Solutions på IFS.

-Tillverkarna som ännu inte har anammat en servicecentrerad affärsmodell missar intäktsmöjligheter. För att framgångsrikt kunna möta kundernas behov och ökande krav behöver tillverkningsföretag ta en idé från design till säljbar produkt så snabbt som möjligt. Där kommer nya digitala tekniker in och kan vara väldigt hjälpsamma.

Tillverkningssektorn har börjat utnyttja en rad olika nya tekniker för att öka sin tillväxt. 83 procent av de svarande identifierade sig som ”aktiverade”, ”utforskande” eller ”förbättrade”, samtidigt som ingen ansåg sig vara i en uppkommande fas. 

84 procent av tillverkarna uppgav att de ansåg sin finansiering vara ”tillräcklig” eller ”fördelaktig” - det lägsta som uppmätts i någon sektor. Tolv procent angav deras finansiering som ”överdriven”, något som inte ens nämns i någon annan industri. Det visar, enligt IFS, att tillverkningsföretag inte alltid är så bra på att allokera budget effektivt eller att få valuta för investeringarna.

Läs också: Testbäddar ska öka industrins digitalisering

Rapporten visar även på kulturella skillnader som kan påverka satsningarna på digitalisering. Särskilt öppenhet och viljan att dela med sig till tredje part. Nästan en tredjedel (31 %) av de svarande sa sig vilja öka samarbetena, med ”eftermarknad/bedömning”, ”försörjningskedjan” och ”försäljning/budhantering” som nyckelområden. 57 procent av de svarande angav stark intern integration och möjligheten att arbeta över avdelningar samt samarbeten med utomstående som områden där det finns utrymme för förbättring.

Tjänstefiering skapar nya jobbmöjligheter för anställda inom tillverkning som idag fokuserar på produktionsuppgifter. Samtidigt svarade nära en fjärdedel (23 %) att kunskapsbrist utgör en barriär för att genomgå den förändringen, med AI/robotik och business intelligence som de två områden som påverkas mest. 49 procent av arbetarna anger att en aversion mot förändringar är en av de största utmaningarna för digitalisering.

Däremot svarar 71 procent att de redan nu gör proaktiva åtgärder för att lyfta kunskapsnivåerna hos deras befintliga anställda, medan 29 procent även tittar externt för rekrytering.

Big data och analys identifieras som de främsta digitala teknikerna för investeringar av de svarande. Däremot är det bara en fjärdedel (26 %) som redan idag utnyttjar datadrivna insikter framgångsrikt för att uppnå snabbare innovationer.

Läs också: Början på en ny fransk revolution

Det verkar som om de flesta tillverkningsföretag inte kommit på hur de ska dra nytta av sina data än, menar IFS. Hela 58 procent hävdar att de endast har ”börjat utnyttja datadrivna insikter, något som börjat ge positiva effekter på innovationstakten, men som ännu inte är en konkurrensfördel”.

IFS slutsats är att det finns tecken på att företag anammar automation – vilket identifierades som den mest förändrande kraften i industrin – och nya sätt att använda data på för att hålla sig innovativa och konkurrenskraftiga. Över hälften av de svarande (55 %) har redan växlat om till smartare tillverkning, med ytterligare 26 procent som förväntar sig ha gjort det inom två år.

För att hålla sig konkurrenskraftig behöver företag snabba upp digitaliseringen, anser IFS, där tredjepartsföretag kan hjälpa till med sina kunskaper och resurser. Ungefär 81 procent av svarande från tillverkningsindustrin menar att ”företagets nuvarande tredjepartspartners är väl utrustade för att tillgodose de digitala behoven”.



Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Scania lyfter underleverantören

Har tagit hem flera nya projekt och ordrar.

29 procent upp 2017

Försäljningen av industrirobotar fortsätter att öka på global basis.

Nyanställer för ökad service

Plus

Skonsam rengöring av verktyg

Växer inom medicinteknik

Nyhetsbrev

Inleder samtal om globalt kemikalieavtal

Under måndagen inledde miljöminister Karolina Skog (MP) samtal med europeiska ministerkolleger för att skapa ett Parisavtal för kemikalier.

Arkiv

På nytt jobb
Vd-byte på Diab

Plus

Metod för bättre formsläpp på kärnan

Tekniknytt
Enstegs hybridteknik

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Plus

Prestandahybrid packad med innovation

Användningen av kolfiberlösningar har dramatiskt påverkat utformningen av Volvo Car:s prestandabil Polestar 1.

Plastbiblioteket växer

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Plus

Debatt
Snart närmar sig en tipping point

Tekniknytt
Måla detaljerna direkt i formen

Kontakter knöts och affärer initierades

Polymer smälte väl in bland de övriga fem produktionsmässorna på Elmia den 15-18 maj.

Breddat avtal mellan Basf och Biesterfeld

Besökarantalet upp med 13 procent

Plus

Nya produktions- metoder minskar fordonsvikt

Ledare
När fel kunskap leder till oro - och ökad försäljning

Informerar kring näringslivets kod om betaltider

Föreningen för effektiva affärstransaktioner har startat hemsidan www.betaltider.se.

Tekniknytt
Supermolekylen gör PET-flaskor helt täta

Intelligenta kartor kan hjälpa robotar att hitta

Tekniknytt
Hybrid lättviktslösning

Årets företag i Hylte expanderar

Utökar paletten av effektpigment

Kvarnar ny nisch för Saxe

Brampton uppköpt av Davis-Standard

Tekniknytt
Material för estetiska lättviktskonstruktioner

Tekniknytt
Additiv ökar polariteten hos PP

Vill ersätta plasten med biokomposit

Självlysande epoxi ska minska sjuktalen

Tekniknytt
Rengör verktygen med torris

Ny majoritetsägare i Schoeller Allibert

Växer med ännu en produktionslinje

Se alla Företagens egna nyheter

Stormvall skyddar Belgisk hamn

Seminarie i Norge

Battenfeld Sverige AB fyller 40 år

Effektivare packning utan luft

Scanfill tunnast på marknaden - med en ny gummivals!

Inbjudan till ZEISS Öppet Hus

Blandningsmaskiner

Trioplast - WE ARE #3

Distrupol - Fokuserar på förpackningsindustrin

Träffa Polykemi och Rondo Plast på Elmia Polymer!

Tillväxtresan fortsätter för PE Plast

Vi ses på Elmia!

HPE Elastomersystem

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Vinn en ZEISS kikare!

WITTMANN 4.0 – den flexibla Industri 4.0 produktionscellen

Webinar | ZEISS COMET: Flexibel och mobil 3D-sensor

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

Våra produkter är nu listade i Svanens Husproduktportal

Ny försäljningsingenjör

Ny försäljningschef på Distrupol Nordic AB

Polykemi satsar stort på framtiden

Monteringslim

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.203