Kritikerna anser att prislappen är orealistisk mot bakgrund av stigande olje- och stålpriser. Men biljättar som Volkswagen, Toyota, Honda och Fiat har uppmärksammat Tatas initiativ och tänker lansera egna lågprisbilar som kan marknadsföras som bränslesnåla och miljövänliga.
Nissan/Renault, som har haft framgångar med Rumänien-byggda lågprisbilen Dacia Logan, planerar att utveckla en bil som kostar drygt 19 000 kronor tillsammans med Bajaj, en lokal konkurrent till Tata.
I Indien var småbilen Maruti 800, som lanserades på 80-talet, en föregångare till Tatas lågprisbil. I dag domineras den indiska bilmarknaden av modeller som Maruti Alto och Hyundai Santro. Med stöd av en snabbt växande medelklass väntas marknaden nästan fördubblas till 2 miljoner fordon till 2010.
Foto: Tata Motors Tata bedömer att det finns en jättemarknad för bilen bara i Indien där de flesta antingen färdas kollektivt eller på motorcyklar och skotrar. Till en början räknar företaget med en årlig produktion på 250 000 bilar. Bilen kommer sannolikt också att säljas på export.