23948sdkhjf

Japanska snabbtåg lättare med plastrutor

Det nya, japanska snabbtåget N700 Shinkansen har fått plastrutor istället för glas, på så sätt minskade vikten och aerodynamiken blev bättre. Men konstruktörernas uppgift var inte helt enkel.
Tre svåra problem ställdes man inför skriver Ny Teknik, isolering mot värme och buller, bildförvrängning och reptålighet. Plasten man använder är en polykarbonat.
Reptåligheten har man löst genom att belägga ytan med ett härdskikt. Bildförvrängningen har man löst genom att vid pressgjutning av rutorna pressa in plasten från alla sidor samtidigt. Värmen och bullret har man löst genom att använda en polykarbonat med speciella egenskaper och som är lika tjock som vagnarnas väggar.
Toppfarten på ett Shinkansen ligger numera på 300 kilometer i timmen och restiderna mellan de stora japanska städerna har minskat med några minuter.

Foto: D. Fossett/Wikipedia

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063