23948sdkhjf

Plastpåse bryts ner av svampar

PUB blir första varuhus i Sverige med nedbrytbara plastkassar av vanlig polyeten. Plasten i kassarna har en tillsats av oljeätande svampar som bryter ner påsen på mellan tre månader eller, som i PUB:s fall, tre år.
Varuhuset PUB i Stockholm genomgår en totalrenovering och öppnar successivt våning för våning för att stå helt klart till jul nästa år. Första våningen i det omgjorda varuhuset, våning tre, har i dagarna slagit upp portarna och på våningsplanet verkar ett 20-tal företag. Alla använder den bionedbrytbara plastpåsen för att bidra till en bättre miljö.
- Hela nya PUB genomsyras av miljötänkande från golv till tak skulle man kunna säga. Vi har valt material som har låg miljöpåverkan och utrustning med låg energiförbrukning, säger Björn Drawfarc, på BAS Brand Identity som är ansvarigt för PUB:s hela konceptutveckling.
Hos BAS Brand Indentity är det Björn Drawfarc som ansvarat för att hitta ett miljövänligt emballage, en viktig del i konceptet, men det har inte varit det lättaste, menar Björn Drawfarc.
- Intresset för att ta fram en bionedbrytbar plastpåse för PUB var noll och ingenting hos alla stora leverantörer jag var i kontakt med, förutom JD Stenqvist. Jag gjorde en brief och trodde till en början att vi skulle landa med en påse av majs eller potatisstärkelse, men detta är ännu bättre.

Oljeätande svamp
Den nya påsen som BAS Brand Identity genom introduktionen på PUB lanserar på den svenska marknaden tillverkas i Spanien och är en helt bionedbrytbar plastpåse. I plasten ”tillsätts” svampar som används vid mindre oljeutsläpp. Svamparna äter helt enkelt upp påsen och man kan bestämma om påsen ska ha en livslängd på 3 månader eller 3 år.
- Dagens LDP-påsar kan återvinnas, men bryts inte ned om de hamnar i naturen. Coop tittar på majspåsar och andra funderar på potatisstärkelse som material. Dessa påsar är nedbrytbara, men är resurskrävande vid tillverkning, både vad avser el och vatten. Dessutom används råvaror som man av etiska skäl kan tycka bör användas där de bättre behövs, säger Björn Drawfarc.
Enbart Hemköp & Willys gör av med 120 miljoner påsar på ett år, varav merparten är i plast.
- Miljövänliga emballage diskuteras i detaljhandeln, men är sannolikt en fråga som kommer att flyttas upp på agendan i och med ökad vilja och ökade krav på miljöhänsyn, säger Björn Drawfarc.

Källa: Packnet.se Foto: PUB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11