23948sdkhjf

Fastsittande kapsyler hjälper företag uppfylla lagkrav

Senast till juli 2024 ska alla plastflaskor upp till tre liter och kartongburkar med plastkork ha en kork som inte lossnar från förpackningen. Det här enligt direktiv kopplat till EU:s Engångsplatsdirektiv (SUP-direktivet).

I september 2022 lanserades den europeiska standarden SS-EN 17665:2022, en testmetod för fastsittande korkar. Standarden har tagit tre år att ta fram och är en viktig milstolpe för att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar. Branschen strävar efter 100 procent återvinning av både flaska och kork senast 2030.

– Standarden kartlägger en provningsmetod för att bestämma korkens rivkraft, det vill säga hur hårt korken måste stängas på flaskan. En dryckesbehållare ska anses uppfylla lagkraven som träder i kraft i juli 2024 om den överensstämmer med relevanta kriterier i den harmoniserade standarden SS-EN 17665:2022, säger Bledar Beqiri, projektledare på Svenska Institutet för Standarder, SIS.

Tetra Pak, Modulpac och Coca-Cola är några av de företag som har kommit långt i arbetet inför att de nya EU-reglerna för fastsittande korkar träder i kraft i juli 2024.

– Den stora utmaningen med fastsatta korkar är omfattningen av den förändring som det medför i värdekedjan. Om vi bara tittar på Europa kommer fler än 1 000 förpackningslinjer som vi levererar att potentiellt omvandlas. Totalt investerar vi cirka 400 miljoner euro i utveckling och utrullning av fastsatta korkar, inklusive en investering på 100 miljoner euro förra året i vår anläggning i Châteaubriant i Frankrike. Vi har genomfört många konsumenttester och intervjuat fler än 2 000 konsumenter över hela Europa för att testa acceptans och nya funktioner av fastsatta korkar, säger Elizabeth Anderberg, kommunikationsdirektör för norra Europa på Tetra Pak.

– Tack vare att vi har lagt mycket tid på utveckling samt att följa hur direktivet har förändrats tills det slutligen fastställdes har vi redan nu lösningar klara för alla relevanta produkter hos oss. Det som återstår är beslut från våra kunder där många nu gör slutliga konsumentutvärderingar och linjetester. Jag tror att det kommer ta ett tag innan konsumenterna vant sig vid fasta förslutningar. Inom vissa segment har feedbacken varit positiv medan i andra segment har upplevelsen varit mer negativ. Men det är viktigt att komma ihåg att det är ett beslut som gäller hela Europa och att det är för miljöns bästa, säger Marie Rosholm Englund, försäljningschef på Modulpac.

Den stora utmaningen är omfattningen förändringen medför i värdekedjan Elizabeth Anderberg, Tetra Pak

– Det är såklart utmanande att möta nya lagkrav. Nära samarbete med leverantörer har varit avgörande för att hitta en fungerande lösning. Den nya designen utvecklades efter omfattande forskning och tester för att säkerställa en lösning som uppfyller våra höga krav för produktsäkerhet samt kvalitetsstandarder och är det alternativ som föredrogs när det gäller design och komfort. Vi såg även över flaskdesignen och minskade flaskhalsen, vilket betyder att vi minskar platsanvändningen med 1 gram per PET-flaska. Sedan årsskiftet går vår nya korkdesign att hitta på butikshyllor runt om i landet för Coca-Cola, Fanta och bonaqua. I vinter kommer resterande PET-flaskor för varumärkena Powerade och MER få en ny korkdesign, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063