Inte nödvändigtvis en problemlösare
Har ni sett Rocky IV. Den amerikanske boxaren Rocky blir utmanad av en elak ryss spelad av Dolf Lundgren. Under tiden Rocky är i Sovjet (gammal film) tränar han i en avlägsen stuga, omgiven av meterdjup snö någonstans i Sibirien. Doffe däremot har ett tiptop gym med alla träningsmaskiner man kan tänka sig.
Hur ska Rocky som inte har några träningsverktyg kunna vinna över Ivan Drago? Teknologi är ju överlägset!
Idag kan vi lära oss spela instrument och fotbolls-fintar av proffs på YouTube. Vi enkelt spela in oss själva för att kolla framsteg, få feedback.… till och med i slowmotion om vi vill. Men räcker det med teknologi? Njae. Man kan kolla många YouTube-klipp utan att bli bättre på gitarr, det har jag lärt mig av mina barn. Och man blir inte ett dugg smalare av att köpa en träningscykel som står i ett hörn. Vill man komma i trim måste man helt enkelt göra jobbet!
Teknologin är verktyg som endast kan accelerera, det kan inte vara en förbättring i sig. Och just nu, sommaren 2023, känns det som vi helt glömt detta faktum inom underhåll. Det finns en enorm övertro på teknologi. Artiklar, mässor, och nyheter pushar givare, mjukvara och appar. Problemet är att man inte alltid förstår hur teknologin ska förbättra företaget. Man sub-optimerar en teknologisk fördel, utan att se på om det ger en ROI för fabriken.
Problemet är att man ofta inte förstår hur teknologin ska förbättra företaget.
Jag jobbar med företag som just nu som byter CMMS (Computerized Maintenance Management System) och man tror att utbytet av mjukvara ska förbättra underhåll på något sätt. Man spenderar hundratals miljoner på att byta system. Efter bytet kommer de att märka de att deras maskinregister, reservdelsregister, historik på arbetsorder och förebyggande underhåll fortfarande är lika kasst. Ofta blir det till och med ännu sämre på grund av restriktioner i dataöverföring och integrering med andra system.
Ett annat företag har spenderat uppåt miljarden för att installera ”A.I” vilket ofta betyder att man statistiskt analyserar temperatur och vibration (inte riktigt A.I, men kallas ofta så). Vad det inte hade räknat med var att när systemet drog igång, fick det så många alarm att det skulle krävas en dubblering av underhållsstyrkan bara för att kolla dem. De flesta av företagen har redan en arbetsorderstock som heter duga, men istället för att beta av den, får de springa som tättingar och kolla alarm. De har helt enkelt köpt den (sub-optimerade) idén att övervakning av utrustning är bra. Men, man hade inte tänkt på hur det skulle fungera med existerande arbetssätt och skapa mer vinst. I andra företag har de glömt att beakta kostnaden att lagra all data, vilket är dyrt. Vi bör helt enkelt inte tro att bara för att vi skaffar högteknologi kommer alla problem att lösas.
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.