23948sdkhjf

Elektriska konceptbilen oli

Citroën och BASF har presenterat sin helelektriska konceptbil oli.

Det är vare sig den snabbaste eller lyxigaste bilen. Istället ser tillverkaren den som ett manifest för hur mycket som kan sparas genom att minska vikten och resursanvändningen. Resultatet är, enligt BASF, ett mikrokosmos av idéer och lösningar som går långt utöver det ursprungliga konceptet.

Med hastigheten begränsad till 110 km/h och acceleration nära den klassiska 2CV-modellen, får konceptbilen en bredare räckvidd och avsevärt förbättrad batterilivslängd. Olika komponenter har radikalt omtolkats och konstruerats genom att använda material ur en annan kontext.

Till exempel är hela ryggstödet tillverkat av ett flexibelt printat plastmaterial (Ultrasint TPU88A). Även den öppna gallerstrukturen i fronten, vilken ger ett naturligt inflöde av luft och som ersätter alla fläktar i kupén, har printats.

Ljud- eller navigationssystem går inte att finna. Detta ska kunden sköta genom sin mobiltelefon och en bärbar högtalare, som kan kopplas in i instrumentbrädan och automatiskt kopplas till fordonet.

Ett annat slående signum är att många av konceptbilen oli´s komponenter är designade och tillverkade av material från samma kemiska produktfamilj. Detta är enligt Citroën ett bevis på att hållbarhet och en tilltalande design inte är motsägelsefullt.

Några av de viktigaste hörnstenarna i denna strategi inkluderar ChemCycling-projektet för att förbättra den kemiska återvinningen av plast, samt biomassabalansmetoden, där fossila resurser ersätts med förnybara energikällor i produktionen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Starkt Q4 för Hexpol
Ny rysk PET-fabrik tar form
Försäljningsrekord för Trelleborg
Rias visar fin start på nya året
Braskem ingår avtal med Nexus
Ny plaståtervinnare tar form
Andra Nordiska Medier
Process Nordic
Recycling
Packnet

Sänd till en kollega

0.172