23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snävt tillväxtutrymme

I decennier har kompositindustrin misslyckats med att få kolfiber att slå igenom som ett material i konventionella fordonstillämpningar, men än lever hoppet kvar, skriver Composites World i en nyligen publicerad artikel.

Redan år 1984 använde Ford kolfiber i sin filamentlindade drivaxel till full-size skåpbilen Econoline. Tre år senare togs den dock ur produktion då kostnaden blev för hög. Sedan dess har kolfiberaxlar dykt upp på en rad olika OEM-plattformar, men förblivit en produkt med relativt låg volym. I början av 2000-talet växte hoppet på nytt när en mängd superbilar och sportbilar började använda kolfiber. Dessa applikationer översattes dock aldrig till vanliga fordon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143