23948sdkhjf

Otrohet ligger i luften

Som utpräglad vanemänniska handlar jag troget mitt käk i samma matkedja. När det gäller kläder väljer jag mellan en handfull varumärken. De är inte billiga, men kvaliteten håller vad den lovar, så varför byta?  

Sedan våren 2020 har vi levt i en pandemi som för många inneburit rädsla och försiktighet. Många företag och landsgränser tvingades stänga ner och världen lamslogs. En del vitala komponenter kunde inte produceras eller transporteras bortom det egna landet. Detta till trots återhämtade sig produktionen, fordonsindustrin undantagen, relativt snabbt och redan under hösten samma år drog tillverkningen för många, i gång för fullt igen. 

Snacket om hemtagning började gå bland stora aktörer med produktion i Långtbortistan. Många svenska tillverkare tog då tillfället i akt att uppgradera, nyinvestera eller expandera sin maskinpark. Men det var lättare sagt är gjort. Och inte har det blivit enklare. Till följd av fortsatt brist på vissa komponenter är leveranstiden fortfarande ohyggligt lång för en del maskiner. Någon menar att den till och med är längre än för bara ett år sedan till följd av ny kinesisk lock down, extremt osäkra leveranser etc. Detta har vänt upp och ner på marknaden. 

Att vara sitt varumärke troget är idag inte längre självklart. Är tiden för leverans på den maskin man brukar investera i 28 veckor, men endast 14 veckor från konkurrenten, eller 8 veckor från uppstickaren som varit insiktsfull nog att ha ett välfyllt lager av standardmaskiner hemma, kan frestelsen till otrohet vara nära. Att prata paradigmskifte är kanske att ta i, men att spelplanen kommer ritas om, det är ett som är säkert. 

 

Malin Folkesson, Chefredaktör 

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.409