23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Viktbesparing ett tvärvetenskapligt arbete

Att jobba med lättvikt är att likna med ett bra äktenskap. Det krävs en rad kompromisser och en stor dos av kärlek och passion.

Med de orden inledde Per Hallander, specialist inom kompositteknik vid Saab AB, sitt föredrag vid en konferens i regi av innovationsprogrammet Lighter i april. 

Modern kolfiber och förimpregnerade fibrer togs fram redan på slutet av 60-talet och användes 1971 för första gången på skolflygplanet SK60. Men det stora lyftet för kompositmaterial kom i mitten av 2000-talet, med civila flygplan, när helkolfiberstrukturerna till Boeing 787 och Airbus a350 introducerades och blev färdiga flygplan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141