23948sdkhjf

Hemesteråret 2020 ett bra år för Kabe

Polymerer är viktiga för svenska Kabe AB. Med sitt fokus på design, vikt och miljö är plast och kompositer oumbärliga för husvagns- och husbilsjätten.

Kabe AB har sitt huvudkontor, produktutveckling och tillverkning i småländska Tenhult. Vid ortens fyra produktionsanläggningar, totalt närmare 40 000 kvadratmeter, tillverkas årligen drygt 1800 husvagnar och 600 husbilar. Här träffar vi företagets teknikchef och vice vd, Mikael Blomqvist. 

-Vikt och miljöaspekten är våra främsta fokusområden i kombination med design. Plast och kompositer är därför viktiga för oss då dessa har enorma fördelar jämfört med många andra material, säger han.

2020 var ett bra år för Kabe Group, med dotterbolag som Kabe AB och Adria. Under stora delar av året rullade produktionen på bra. Detta till trots, tvingades företaget stänga ner produktionen helt under två veckor på våren, till följd av pandemin.

-Efterfrågan fanns, men när industrin stängde ner fick vi helt enkelt inte hem de komponenter som producerades av våra leverantörer ute i Europa, säger Mikael Blomqvist.

Dock har det inte alltid varit guld och gröna skogar för Kabe. När Skatteverket 2018 höjde fordonsskatten för husbilar, drabbades företaget av en rejäl nedgång i försäljningen. Efterdyningen av skattehöjningen höll i under stora delar av 2019, men under 2020 vände det uppåt igen.

Stängda gränser och rekommendationen att vistas i mindre sällskap gjorde att försäljningen och uthyrningen av husbilar och husvagnar ökade, vilket gynnat Kabe och andra tillverkare inom den branschen.

-Kabe tillverkar och monterar samtliga husvagnar och husbilar i Tenhult. Plansandwichelementen till väggar, golv och tak tillverkar vi i egen regi av olika XPS-, PET- och PVC-skum.

Formsprutade och extruderade detaljer samt vakuuminjicerade delar av glasfiberarmerad polyester, epoxi eller PUR, tillverkas externt av olika underleverantörer. Dessa återfinns både i Sverige och Nordeuropa, men merparten är svenska. Framförallt företagen som tillverkar de vakuuminjicerade delarna.

-Att merparten av våra leverantörer är svenska beror inte enbart på logistikfördelarna. Det finns många vakuuminjicerande företag i Sverige som är väldigt kompetenta. Vi har faktiskt plockat hem viss utländsk produktion och förlagt den hos svenska leverantörer, säger han.

Polymerer har alltid varit en oumbärliga material för Kabe. De senaste fem till tio åren har andelen plastkomponenter ökat. Framförallt bland de komponenter där färg och form är vitalt.

-Design är och har genom åren blivit allt viktigare, och när det handlar om formspråk, har polymerer en enorm fördel jämfört med andra material, säger Mikael Blomqvist.

Viktfrågan är också en väldigt viktig parameter, men trots detta har kompositerna som strukturelement, inte ökat i den utsträckning som man skulle kunna tro. Trä och aluminium dominerar fortfarande framför kompositlösningar. Mikael Blomqvist säger att det i mångt och mycket beror på prisbilden.

-Reducerad vikten kommer att bli än viktigare framöver. Där kan kompositer absolut vara en av flera lösningar, så företag med kunskap om tekniker som skulle kunna reducera vikt är vi alltid intresserade av att komma i kontakt med, säger han.

Blomqvist betonar att Kabe även är intresserat av att komma i kontakt med bearbetande företag med kompetens om återvinningsbara kvaliteter, bioplaster och biokompositer.

-Alla typer av polymera material har en miljöpåverkan. Vi kommer alltid att behöva använda oss av plaster, men vi inser att vi måste lära oss mer om, och i ökad omfattning börja använda oss av biobaserade eller återvinningsbara kvaliteter.

Idag använder Kabe sig till viss del av återvunna kvaliteter, men ännu inte fossilfria kompound.  

-Vi använder i princip samma plasttyper som vi gjort de senaste fem till tio åren. Fast kvaliteterna har så klart blivit bättre såväl sett till dess hållfasthet som UV-beständighet. Antalet färger och olika typer av strukturer har dock ökat.

PET-skum som kärnmaterial är dock ett relativt nytt material för Kabe, som tidigare endast använt XPS i sina element.

-PET-skum som kärnmaterial har underlättat vår produktion. Köldbeständigheten är bättre, men framförallt så har materialbytet gjort att vi idag skruvar samman elementen istället för att använda oss av ramverk.

På frågan om vad han tror om framtiden för företagets produktportfölj, svarar han att marknaden och intresset för den här typen av lyxprodukter möjligen kommer att utvecklas i två riktningar.

- Förr köpte konsumenten en vagn som fungerade både som kör- och boendevagn. I framtiden kommer det nog att finnas en grupp som väljer ett lite mindre, lättare fordon som de kör med och flyttar mellan olika platser. Parallellt så tror jag att intresset kommer att öka för större stationära, boendevagnar.

Hur fort utvecklingen kommer att gå i den här riktningen är omöjligt att säga, men Mikael Blomqvist tror att pandemin kommer att skynda på förloppet.

-Det är mycket som redan idag förändrats i spåren av pandemin. Jag tror att den även kommer att skynda på övergången till hur vi bor, kör och väljer att leva våra liv, avslutar Mikael Blomqvist.

 

Kabe AB i korthet

  • Bolaget, med huvudkontor i Tenhult grundades 1957 av Kurt Blomqvist.
  • Företaget, vilket idag är ett dotterbolag till börsnoterade Kabe Group tillsammans med Adria AB, har familjen Blomqvist som majoritetsägare (52,7 %).
  • I koncernen ingår även en rad försäljnings- och tillbehörsgrossister, intresse- och transportbolag.
  • Koncernen omsätter (2019): 2,36 miljarder kronor.
  • Kabe AB omsätter (2019): Drygt 1 miljard kronor (cirka 450 anställda).
  • Marknaden är norra Europa, med tyngdpunkt på Skandinavien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094