23948sdkhjf

AB Volvo stoppar produktionen

I samband med Volvos senaste kvartalsrapport varnade AB Volvos vd Martin Lundstedt för kommande produktionsstörningar under första kvartalet. Nu är de här, och i Volvos fabrik i belgiska Gent har produktionen stoppats – något som även kan drabba svenska Tuve-fabriken.

Precis som Martin Lundstedt varnade för i samband med den senaste kvartalsrapporten är det en global brist på halvledare som ligger bakom produktionssänkningen.

Nu när efterfrågan kommit tillbaka, inte minst i vår industri, så har det blivit ett globalt flaskhalsproblem med en brist på halvledare. Det gör att vi måste anpassa vår produktion tills balansen kommit tillbaka. Därför har vi fått stoppa vår linjeproduktion i Gent den här veckan, berättar Volvos presschef Claes Eliasson för Plastforums systertidning Verkstäderna.

Systemet som AB Volvo tagit till i veckan för att hantera problemet är så kallade stoppdagar, och Claes Eliasson berättar att produktionen förväntas starta upp igen nästa vecka. Dock är risken stor att konceptet med stoppdagar inom kort kommer att behövas ta till även på bolagets andra fabriker.

Vi kommer med säkerhet behöva anpassa produktionen även vid andra anläggningar under kvartal ett. Det kommer bli stoppdagar och vara hackigt och vi kommer att fatta lokala, taktiska beslut anläggning för anläggning vad det gäller produktionen, säger Eliasson.

Än så länge har Volvos produktion i Sverige inte påverkas av halvledarbristen, men Claes Eliasson kan inte utesluta att även fabriken i Tuve kan komma att behöva stoppa sin produktion.

Kommer produktionen i Sverige att påverkas?

Det tror jag säkert. Det här är ju en flytande situation men det kan absolut inte uteslutas. Nu gör vi ju det här i väldigt nära samarbete med våra leverantörer så vi sitter och planerar tillsammans vecka för vecka hur flödena kommer se ut. Det är väldigt många parametrar som spelar in och vi vet alltså inte exakt hur det här kommer att spela ut sig, säger han.

Volvo hoppas på att kunna jobba ikapp lagda ordrar senare när balansen är tillbaka på världsbranschen för halvledare.

Vi har en enormt stark efterfrågan på våra produkter och vi ligger fortfarande på höga produktionstal, men hade vi haft obegränsad tillgång till halvledare så hade vi kunnat producera mycket mycket mer, avslutar Claes Eliasson.

Utöver Volvo har även flertalet andra fordonstillverkare drabbats av halvledarbristen. Ett av dessa bolag är tyska Daimler som i sin fjärde kvartalsrapport rapporterade att de fått ta smällar av bristen, och att detta kan fortsätta vara ett problem även ett tag in under 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094