23948sdkhjf

Vår tid är nu

I år är det 100 år sedan inträdet till det i folkmun så kallade “Glada 20-talet". I likhet med då, inleds vårt 20-tal lite skakigt, om än av helt andra anledningar.

Efter 2010-talets gyllene era med idel tillväxt och framgång såväl inom finanspolitiken som för tillverkare av kapitalvaror inom plastindustrin med flera industrier, är det många som nu undrar vad som väntar bakom 2020-talets dörr. Vilka marknader visar lovande impulser? Vilka regioner ger hopp? Och vilka projekt ligger rätt i samtiden?  

Idag, till skillnad mot för 100 år sedan, lever vi i ett samhälle där företag digitaliseras, arbetsuppgifter automatiseras och AI börjat bli en del i de flesta arbetsprocesser.

Förändringens vindar blåser, vilket kommer att ställa helt andra krav på dagens företagsledare och inte minst företags HR-avdelning. Internutbildning, chefsförsörjning och en positiv förändringskultur är viktiga ledord som kommer kräva prioritet när vi går in i det nya.

En annan viktig fråga är den om skräpet på land och hav. Arbetet har redan påbörjats. För varje år ökar andelen återvunnen plast i nya produkter, men fortfarande arbetar de etablerade aktörerna i allt för hög utsträckning på sin egen kammare.

Låt oss hoppas att vårt 20-tal blir det decennium inom plastindustrin som våra barn kan blicka tillbaka på och minnas, att det var då som visdomen fick sitt fäste. Det var då politiker, intressegrupper, företag inom hela värdekedjan, handeln och konsumenterna började prata istället för att skjuta på varandra. Det var då man fann sätt att närma sig lösningar på ett för framtiden samordnat sätt.

 

Malin Folkesson, Chefredaktör

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.417