23948sdkhjf

Högpresterande tätningslösningar för elfordon

För att få ordentlig skjuts på elbilsmarknaden behövs åtgärder mot ”räckviddsångesten”.

-Många som kör elfordon oroar sig för att de inte ska ha tillräckligt med laddning för hela resan och bristen på laddningsplatser och tiden det tar att ladda spär på oron ytterligare, säger Jan Zumbach, ansvarig för affärsutveckling av eMobility inom Trelleborg Sealing Solutions.   

En viktig teknisk detalj i elfordon är e-axeln, en kombinerad elmotor och växellåda som får plats i ett konventionellt motorrum. Motorn och växellådan är direktkopplade, men växellådan kräver riklig smörjning samtidigt som motorn måste hållas torr. Därför krävs mycket tillförlitlig tätning mellan dessa båda komponenter.  

Trelleborg Sealing Solutions har därför utvecklat två tätningslösningar, HiSpin PDR RT och HiSpin HS40, för de krävande förhållandena på e-axeln, vilken klarar 40 meter per sekund. 

HiSpin PDR RT är tillverkad av två delar: en precisionstillverkad metallkropp och ett mekaniskt kvarhållet PTFE-tätningselement. Den har en skräddarsydd läpp med ytterligare funktioner som förbättrar prestanda och beteende hos läppuppläggningsprofilen på axeln, inklämd i en precisionsbearbetad kaross. 

HiSpin HS40 är en tätning tillverkad med Trelleborgs egna XLT fluorelastkompound för att klara högre hastigheter och ett bredare driftstemperaturområde.  

Testresultaten för de båda tätningsmaterialen har varit mycket positiva och båda lösningarna har fungerar vid glidhastigheter över 40 meter per sekund. Inget läckage förekom under testerna, trots de mycket krävande förhållandena.  

-HiSpin PDR RT registrerade 75 procent lägre friktion jämfört med en standardmässig PDR-tätning och visade sig fungera vid så höga glidhastigheter som 60 meter per sekund, säger Jan Zumbach

Artikeln är en del av vårt tema om Tekniknytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078