23948sdkhjf

Nevs teknik för att vrida hjulen 360 grader

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I början av juni förvärvade NEVS det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric. Nu kommer den första stora nyheten efter förvärvet, ett system som gör det möjligt att vrida samtliga fyra hjul ett helt varv.

Protean Electric har utvecklat helt nya avancerade elektriska drivenheter för nästa generations mobilitetslösningar för städer, kallade Protean360+. De gör det möjligt att vrida samtliga fyra hjul ett helt varv, dvs 360 grader, vilket ger en exceptionell manöverbarhet. Den pneumatiska körhöjdskontrollen gör det också möjligt för fordonet  att "knäböja" när passagerare ska stiga på och av, skriver Nevs i ett pressmeddelande.

Protean360+ är en teknisk innovation för nästa generations kollektivtrafikfordon som har till uppgift att smidigt och effektivt transportera människor och varor i tätorter.

Vad Protean Electric nu lanserar är ett helt nytt och unikt koncept som integrerar avancerad drivlina, styrning och upphängningsteknik inom ett enda paket, som kommer att hjälpa nästa generations kollektivtrafikfordon att bättre uppfylla behoven hos operatörer och användare.

Modulen, som kallas Protean360+, är den första i sitt slag, och innebär att man kan vrida de fyra hjulen runt 360-grader (och ännu mer). Den kombinerar detta med innovativ fjädring, pneumatisk körhöjdskontroll och högeffektiva och kraftfulla inbyggda hjulmotorer.

Modulens kompakta storlek gör det möjligt för stadsfordon att ha ett helt platt innergolv och ger enkel åtkomst via fram-, bak- och sidodörrar.

Den exceptionella manövrering som aktiveras av styrsystemet i 360 grader gör det möjligt för fordonet att snurra ”på stället”, vilket innebär enorma fördelar när fordonet tar sig fram på extremt trånga gator eller man ska parkera i trånga utrymmen, inte minst i samband med fickparkering eller liknande.

När fordonet står stilla kan man med hjälp av höjdkontrollen se till att fordonet ”niger”, dvs det sänks mot trottoaren, så att det blir enkelt att ta in tunga laster eller passagerare med nedsatt rörlighet.

-Behovet av transporttjänster bara ökar, och därmed behovet av en ny sorts kollektivtrafikfordon, förklarar KY Chan, vd för Protean Electric.

-Oavsett om det är privata transporter eller delade, för passagerare eller godsleveranser, med förare eller autonoma transporter, kommer dessa nya fordon att kräva ny teknik som uppfyller dessa krav. Protean360 + utvecklades genom vårt teams innovativa tänkande om hur den nya generationens fordon ska vara utformade, slutar KY Chan.

NEVS kommer att använda sig av Proteans teknologier i kommande fordon, där det bedöms lämpligt.

 

Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Prenumerera på Plastforum - till halva priset

Få pengar för att spara energi

Två plastföretag blir ett

Återvinningsbart - nyckelargument för PP-förpackningsindustrin

Marknaden påverkas till stora delar av orosmoln gällande hållbarhet.

Svensk Plaståtervinning finalist i Dagligvarugalan

Klimatsmart
Bygger anläggning för kemisk återvinning

Nyhetsbrev

Fjärrstyrda datorer - mardröm för företag

Arkiv

Både upp och ned för metallpriserna

Miste ett finger i arbetsolycka

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

Tekniknytt
Zeon släpper TPV-delen till RTP

Produktionen av NR hotad

Svampsjukdom gör att naturgummiträden tappar sina blad.

Klimatsmart
Vill göra allt pantbart via app

Tekniknytt
Nytt biobaserat kompound gör entré

Tekniknytt
Magnetiska kolnanorör bryter ned mikroplaster

Tyskt förbud mot plastkassar?

Breddar basen med ny agentur

67 miljarder email innehöll skadlig kod

Samarbete kring nya polymerlösningar

CFRTP-kompositer tillväxtområde för Covestro

2

Debatt
EPS ska återvinnas, inte förbjudas

LyondellBasell stänger ner två av A. Schulman fabriker

Konkursdrabbat företag räddat

Nevs teknik för att vrida hjulen 360 grader

Klimatsmart
Adidas tar täten med ny doja

Målet är att ersätta plasten med träfiber

I topp bland hemvändande bolag

"Vi var inte redo"

Sick AB byter vd

Klimatsmart
Samarbete kring återvunnen plast

"Svenska företag måste engagera sig"

Tekniknytt
Lätt hitta defekter

Tekniknytt
Varmkanalssystem utan kyld cylinder

Se alla Företagens egna nyheter

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

30 år av avancerad plastproduktion

Värmerutor från Mirit Glas

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Non Crimp Fabrics (NCF) för sport-applikationer.

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Precision in plastics

Överdosering av additiver kostar 100.000-tals kronor per år

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Nyheter från Arburg!

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

MakerBot PETG för industriella applikationer

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solution...

Sänd till en kollega

0.461