23948sdkhjf

Silikon ett material att räkna med

Under mässan Plastteknik Nordic, höll Lars Petrén, ordförande i Svensk Gummiteknisk Förening (SGF) och affärsområdeschef vid Bayer AB, ett föredrag där han gjorde en utblick om gummiindustrins framtid, med tyngdpunkt mot bilindustrin.  

-Vissa polymerer kommer troligtvis att slås ut inom bilindustrin, men få ett kemiskt fäste i andra applikationer, sa Petrén. 

Lars Petrén tror att EPDM kommer att vara ett fortsatt intressant och viktigt material inom bilindustrin. Kloroprengummi kommer däremot, av olika anledningar, att minska i användning och ersättas av andra elastomerer.  

-Dock så kommer kloroprengummi på grund av sina bakteriedödande egenskaper att ta plats i förarsätet som material för rattar, växelspakar etc. i takt med att bilpooler blir allt populärare.  

Även traditionella tätningsmaterial som ACM, NBR, FKM med flera kommer att tappa mark eftersom det behovet kommer att minska.  

-Om motorrummet exempelvis försvinner med anledning av att elbilarna tar över, så kommer detta att innebära att floran av material förändras radikalt. 

I vinnare i detta skiftet blir silikongummit. Lars Petrén tror att behovet av silikongummi kommer att öka i takt med att antalet elbilar blir fler.  

-Silikongummi är ett spännande material redan idag och kommer definitivt att vara det i framtiden. Det är ett material som kommer att vinna mark. 

Det material som kanske blir en förlorare och som i hög grad kommer att beröras av omställningen till batteridrift är HNBR, sa Petrén. 

Artikeln är en del av vårt tema om Plastteknik Nordic.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109