Ökad försäljning trots nedgång på marknaden
EMS-koncernen ökade sin försäljning av högpresterande plast och specialkemikalier, under årets tre första månader trots en betydande nedgång i efterfrågan inom vissa marknadssegment.
Under årets första kvartal så ökade koncernens nettoomsättning med 1,5 procent jämfört med föregående år och uppgick till 604 miljoner CHF (595).
Trots en betydande nedgång i efterfrågan på globala konsument- och investeringsvaror, särskilt i Kina och Europa samt en väsentlig nedgång inom bilindustrin, under andra halvåret 2018, så kunde EMS ytterligare öka sin försäljning.
I ett tidigt skede, ställde EMS om produktionen för att möta denna ekonominedgång. Inom ramen för ett globalt effektiviseringsprogram, implementerade koncernen 470 åtgärder vilka nu visar sin fulla effekt, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Under 2019 så förväntar sig EMS att nettoomsättningen och rörelseresultatet (EBIT) åtminstone ska landa på föregående årsnivå.