23948sdkhjf

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt. KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga. Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Läs också: Lyckat projekt om vävförstärkta skalstrukturer

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängig de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

Läs också: KTH kickar igång ny distansutbildning

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.
Mer om: KTH | lidar
Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vem tar över ordförandeklubban i SPIF?

Reeslev ny ordförande i DIRA

Hela värdekedjan är på plats

På nytt jobb
Ny vd för GE:s medicalverksamhet

Haitian utökar Jupiter III serien

Tillgänglig nu även för europeiska kunder

Nyhetsbrev

Tekniknytt
Medicinskt godkänd PVC utan DEHP

Arkiv

Organisation för kemisk återvinning bildad

Chemical Recycling Europe, så heter den nybildade organisationen för kemisk återvinning.

Avvecklar i Färgelanda

Hotspot för högteknologiska textilier

Industribrand vid Husqvarna AB

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

Ensinger köper medicinteknikföretag

Lanserar hållbar acetaldehyd

Strategiskt samarbete för storskalig återvinning av PP

Plast lyfts fram på mässan

Den 21 till 24 maj, går mässan Moulding Expo av stapeln för tredje gången, i år med lite extra fokus på plast, tack vare den påkopplade mässan TecPart.

OK för sexvärt krom

Kamera hjälper robot samverka

Indien vill stoppa import av plastavfall

Implantatet imiterar benstrukturen

Wellplast i europeiskt samarbete

Digital plattform tar klivet in i mobilen

På nytt jobb
Hon är ny vd för Sinf

Svensk seger i EU-domstolen

Tekniknytt
Flamskyddad TPS

På nytt jobb
Lego Group inrättar digital chefstjänst

Dags för lättare hus

Tekniknytt
En kombo av kol- och linfiber

På nytt jobb
Hon ska styra Atos

Tekniknytt
Det smarta materialet

Tar ställning i plastfrågan

Grattis till vinnarna!

Tekniknytt
Komposit får nytt liv

Tekniknytt
Gamla rör blir nya

Tekniknytt
Ingen mer halka

Se alla Företagens egna nyheter

Hur mäter ni era svarvade detaljer?

Advanced Engineering 2019

Prova den populära barriärkalkylatorn

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Seminarium om analys av polymera material

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Besök Elastocon på Scandinavian Coating 20–21 mars 2019

Araldite: helt nytt akrylatlim konstruerat för X-TREME förhållanden

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Big Science Sweden business dagar i CERN

Utmaning i en behållare

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

ZEISS - Industriell mättekniks center

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Hexagon visar sin nya mätarm i Skellefteå

Hampabaserad biokomposit med termoplast av lignin på Plastteknik Nordic.

Hexagon bjuder in till Scanningdag

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Strålande investering

Lär känna oss på Distrupol Nordic

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Hexagon Manufacturing Intelligence presenterar avancerad scanningteknik i s...

Mässan Plastteknik Nordic inleder nytt samarbete med Gnosjöregionen.se

Sänd till en kollega

0.498