23948sdkhjf

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt. KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga. Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Läs också: Lyckat projekt om vävförstärkta skalstrukturer

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängig de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

Läs också: KTH kickar igång ny distansutbildning

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.
Mer om: KTH | lidar
Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Robotar effektiviserar logistikprocessen

Plastteknik Nordic 2019
Plastproblematiken debatterades

Industrin orolig för fortsatt svag tillväxt

På nytt jobb
ABB nya Sverigechef

DSM gör förvärv

Nyhetsbrev

Europas storsatsning på automation och digitalisering

Arkiv

Milacron säljer av Uniloy

Svenskt projekt om supermaterial

Ändrade kemikalieregler

Plus

Myror inspirerar robotforskare

Nya ägaren vill bredda paletten

Klimatsmart
Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Plus

Vem lyckas bäst med integration?

Vilket av de tre länderna Danmark, Norge och Sverige integrerar sina flyktingar bäst på arbetsmarknaden?

Plastteknik Nordic 2019
Bjöd på ätbar plast

Plastteknik Nordic 2019
Silikon ett material att räkna med

Nätverksträff om framtidens ledarskap

Hårdare krav på plastavfallsexport

Vad krävs för Industri 4.0?

Plus

Nätverksträff om möjligheternas material

Lättviktsrobot kopierar mänsklig hand

Klimatsmart
Kemiindustrin ska bli hållbar

Tekniknytt
Skräddad bionedbrytbar PC

Svensk innovation tappar mark

Branden kunde fått förödande konsekvenser

Tekniknytt
PP-kompound med lågt MFI

Tekniknytt
Korta cykeltider

På nytt jobb
Nexam utser ny CFO

Klimatsmart
Lyckat drag

Tekniknytt
Kalkylera fiberriktningen

Basindustrins minskade produktionsvärde

Tekniknytt
Bionedbrytbar elektronik

Klimatsmart
Svanenmärkta förpackningar

Tekniknytt
Små, snabba utskrifter

Tekniknytt
Ljuset omvandlar plastens egenskaper

Slutflyttat för Hammel

Plus

Debatt
En uppkopplad värld

Se alla Företagens egna nyheter

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Snabb bekväm formrengöring ACMOSOL 133-616 smartwipes

battenfeld-cincinnati utökar sina R&D-aktiviteter för kunder med ny lablinje

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Araldite 2050 akrylat lim

Nyheter från Arburg!

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

Hexagon bjuder in till event för rörtillverkare

Varför sågverk behöver automatisering

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Norner stärker fotavtryck av polymera FoU-tjänster

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Besök oss på Plastteknik 2019!

The Battery Show är mötesplatsen för allt i värdekedjan kring fordonsbatterier. Samtidigt går också

Möt oss på Control 2019!

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Besök FANUC Nordic på Plastteknik 2019 i Malmö, Sverige, 8-9 Maj, Monter F: 17

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Tekniskt glas er kännetecknad ved speciella egenskaper

Säker och hygienisk tillverkning inom livsmedelsindustrin!

Save the Date för EuroExpo Gävle!

Lim för underhåll och reparation utomhus

Sänd till en kollega

0.153