23948sdkhjf

Uniti - vi är inget bilföretag

Den 7 december lanserade Uniti prototypen för sin elbil Uniti One.
Det är i Landskrona den kompakta eldrivna bilen Uniti främst för stadsbruk ska tillverkas. Och om några år enligt prognosen kanske kan innebära jobb för flera hundra personer i Landskronafabriken.

På torsdag, den 7 december, visades en prototyp av den lilla elbilen för den internationella presskåren och senare på kvällen för närmare 2000 inbjuda gäster. Bilen vilket startade som ett utvecklingsprojekt vid Lunds universitet har nu flyttat sin verksamhet till Landskrona.

I den gamla Thornfabriken på Industrigatan i Lanskrona syns inte många spår av den framtida elbilsproduktionen. Fabrikshallen vilken annars är tom är dagen till ära fylld med stolar framför den scen där Uniti i kväll klockan 18.00 ska visa upp den den tvåsitsiga bilen för inbjuda gäster. En film kommer då även att visa den 4-sitsiga och 5-femsitsiga bil som kommer att finnas framme 2018.

– Den anläggningen som vi nu befinner oss i kommer att vara fylld med robotar vid den här tiden nästa år, säger Unitis vd Lewis Horne och förklarar snabbt att det är viktigt att processerna är miljövänliga.

Själva produktionen beräknas starta i mars nästa år och fram tills dess ska företaget utveckla prototyper och processer.

– Är beställningarna på en hanterbar nivå kan vi tillverka bilarna här. Blir det väldigt många lägger vi ut tillverkningen på andra ställen i närheten, sa Lewis Horne.

Och bilen är definitivt i en klass för sig. Den har inga knappar enbart touchpads och ett väldigt innovativt styrsystem. Den innehåller stereoskopiska kameror för att upptäcka faror i tid med mera. Trots sin litenhet så har kupén väldigt rymlig.

-En stor skandinavisk viking ryms utan problem, säger Horne och skrattar, när Plastforum pratar med honom.

Under dagen och senare på kvällen avslöjade företaget för första gången bilens kapacitet. Presskåren fick en förhandsgranskning av fordonets många innovativa funktioner, till exempel den imponerande energieffektiviteten (300km med endast ett 22kWh batteri) och den unika och intuitiva
användarupplevelsen. Vidare har bilen två styralternativ. Ett med traditionell ratt och ett annat med Unitis egendesignade koncept med ett centrerat joystick styrsystem - ett innovativt alternativ till det traditionella sättet att köra.

Under sin presentation av bilen och företagets framtidstankar och visionen betonar han flera gångar att Uniti inte är inget bilföretag.

-Vi är ett teknologföretag som fokuserar på att lösa problem. Vi har övervunnit flera utmaningar. Men de största har vi framför oss.

-Vi befinner oss just nu på toppen av en peak och den ska vi övervinna, säger Lewis Horne.

Och intresset för den lilla stadsbilen är stort. Långt innan produktionen kommer igång har Uniti fått in beställningar på över 1 000 bilar. Detta trots att ingen riktig marknadsföring ännu satt igång.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142