Uniti - vi är inget bilföretag

| Av Malin Folkesson | Tipsa redaktionen

Den 7 december lanserade Uniti prototypen för sin elbil Uniti One.

Det är i Landskrona den kompakta eldrivna bilen Uniti främst för stadsbruk ska tillverkas. Och om några år enligt prognosen kanske kan innebära jobb för flera hundra personer i Landskronafabriken.

På torsdag, den 7 december, visades en prototyp av den lilla elbilen för den internationella presskåren och senare på kvällen för närmare 2000 inbjuda gäster. Bilen vilket startade som ett utvecklingsprojekt vid Lunds universitet har nu flyttat sin verksamhet till Landskrona.

I den gamla Thornfabriken på Industrigatan i Lanskrona syns inte många spår av den framtida elbilsproduktionen. Fabrikshallen vilken annars är tom är dagen till ära fylld med stolar framför den scen där Uniti i kväll klockan 18.00 ska visa upp den den tvåsitsiga bilen för inbjuda gäster. En film kommer då även att visa den 4-sitsiga och 5-femsitsiga bil som kommer att finnas framme 2018.

– Den anläggningen som vi nu befinner oss i kommer att vara fylld med robotar vid den här tiden nästa år, säger Unitis vd Lewis Horne och förklarar snabbt att det är viktigt att processerna är miljövänliga.

Läs också: Beställningsrekord för svensk uppstickare

Själva produktionen beräknas starta i mars nästa år och fram tills dess ska företaget utveckla prototyper och processer.

– Är beställningarna på en hanterbar nivå kan vi tillverka bilarna här. Blir det väldigt många lägger vi ut tillverkningen på andra ställen i närheten, sa Lewis Horne.

Och bilen är definitivt i en klass för sig. Den har inga knappar enbart touchpads och ett väldigt innovativt styrsystem. Den innehåller stereoskopiska kameror för att upptäcka faror i tid med mera. Trots sin litenhet så har kupén väldigt rymlig.

Läs också: Uniti och Zoltek i samarbete

-En stor skandinavisk viking ryms utan problem, säger Horne och skrattar, när Plastforum pratar med honom.

Under dagen och senare på kvällen avslöjade företaget för första gången bilens kapacitet. Presskåren fick en förhandsgranskning av fordonets många innovativa funktioner, till exempel den imponerande energieffektiviteten (300km med endast ett 22kWh batteri) och den unika och intuitiva
användarupplevelsen. Vidare har bilen två styralternativ. Ett med traditionell ratt och ett annat med Unitis egendesignade koncept med ett centrerat joystick styrsystem - ett innovativt alternativ till det traditionella sättet att köra.

Under sin presentation av bilen och företagets framtidstankar och visionen betonar han flera gångar att Uniti inte är inget bilföretag.

-Vi är ett teknologföretag som fokuserar på att lösa problem. Vi har övervunnit flera utmaningar. Men de största har vi framför oss.

-Vi befinner oss just nu på toppen av en peak och den ska vi övervinna, säger Lewis Horne.

Och intresset för den lilla stadsbilen är stort. Långt innan produktionen kommer igång har Uniti fått in beställningar på över 1 000 bilar. Detta trots att ingen riktig marknadsföring ännu satt igång.
Mer om: Uniti


Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Äntligen finns vi även på LinkedIn

Sommar, sommar, sommar....

Moderniserar för framtida tillväxt

Stärker sin position som tillverkare av syntetgummi.

Styr om och ökar kapaciteten

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

FoU-center snart inflyttningsklart

Nyhetsbrev

Bewi i ännu ett företagsköp

Arkiv

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Kemijätten gör dubbelköp inom 3dp

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Wittmann delgav koncernens expansionsplaner

PTC och Rockwell ingår samarbete

Tekniknytt
Additiv ökar polariteten hos PP

EOS i nytt samarbete

Ökar närvaron i Norden och Baltikum

Nytt rekord i Orlando

Plastforums norska systertidning var på plats på NPE 2018 i början av maj.

Storsatsar på tillämpad artificiell intelligens

Förvärv ger fäste i Slovakien

-Vi ska utveckla den förvärvade enheten på plats och få den att växa, säger Lars Holtskog, vd för den nya verksamheten, till Plastforum.

Nu kan spaden sättas i marken

Ägarbytet blev en succé för maskinbyggaren

Tekniknytt
Utstötarpinne med antivridhuvud

Kodan Plast ny medlem i SP-familjen

Wemo positivt till Hahn:s förvärv

Breddar sin portfölj av automationslösningar.

Tekniknytt
Minskar diametern på varmgöten

Så här stärker tillverkningsindustrin konkurrenskraften

Tekniknytt
Effektiviserar med 3d-skrivna verktyg

Vidgar den digitala portföljen

Tekniknytt
Individuell och funktionell cockpit

På nytt jobb
Vd-byte på Diab

Tekniknytt
Enstegs hybridteknik

Plastbiblioteket växer

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Plus

Debatt
Snart närmar sig en tipping point

Tekniknytt
Måla detaljerna direkt i formen

Breddat avtal mellan Basf och Biesterfeld

Ledare
När fel kunskap leder till oro - och ökad försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Skulptur i Jesmonite AC 730 kopparmetall

Ny kollaborativ robot - Cr-15

Ultratunn kolfibrerprepreg

Följ loppet minut för minut

Distrupol & Engel bjuder in till kundevent

Nya WITTMANN S-Max serien - Lågvarviga kvarnar

Mångsidig digital indikator med LC-display- JUMO diraVIEW

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Stormvall skyddar Belgisk hamn

Seminarie i Norge

Battenfeld Sverige AB fyller 40 år

Effektivare packning utan luft

Scanfill tunnast på marknaden - med en ny gummivals!

Inbjudan till ZEISS Öppet Hus

Blandningsmaskiner

Trioplast - WE ARE #3

Distrupol - Fokuserar på förpackningsindustrin

Träffa Polykemi och Rondo Plast på Elmia Polymer!

Tillväxtresan fortsätter för PE Plast

Vi ses på Elmia!

HPE Elastomersystem

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Vinn en ZEISS kikare!

WITTMANN 4.0 – den flexibla Industri 4.0 produktionscellen

Webinar | ZEISS COMET: Flexibel och mobil 3D-sensor

Sänd till en kollega

0.154