23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Luftinlopp med selektiv lasersintring

CRP-gruppens FoU-avdelning har utvecklat ett nytt främre luftinlopp för en Moto3-racingkund för att lösa utrymmesfrågor kring framgaffeln.

Det nya luftinloppet har tillverkats i Windform-material genom att använda en SLS-teknik.

Testning hade visat att ett ökat luftflöde till luftboxen förbättrade motorns prestanda vid varje varvtal, vilket ledde de tävlande såväl som ingenjörerna att dra slutsatsen att de behövde designa ett nytt färdigt inlopp.

Denna konstruktion skulle göra luftinloppet längre och föra öppningen upp till framsidan av fästningen för att få ett direkt luftflöde med mindre turbulens.

Med SLS-tekniken och det nya materialet uppnåddes en betydligt större frihet och få begränsningar i designsteget. Således kunde de designa för funktionalitet istället för tillverkning.

Tekniknytt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111