23948sdkhjf

Silikon tar mark när lätta konstruktioner ökar

En marknadsanalys från konsultföretaget Frost & Sullivan pekar på att marknaden för silikonmaterial i fordons kommer att öka från dagens 2,59 miljarder dollar till 4,06 miljarder dollar fram till 2021, till följd av fordonsindustrins ökade fokusering på lätta konstruktioner.
Silikonmaterials långa livslängd och överlägsna egenskaper som hög motståndskraft mot värme, kemikalier, ultraviolett strålning och korrosion talar för en ökad användning inom bilindustrin, skriver Frost & Sullivan i ett pressmeddelande.

I USA, är det framförallt regelverket the Corporate Average Fuel Economy (CAFE) som är den drivande kraften bakom detta, vilken kräver att tillverkarna att förbättra sina bilars "miles per gallon (MPG) från 25 MPG till 35,5 MPG till slutet av 2016.

För de europeiska leverantörerna av silikongummi för fordonsindustrin är en annan viktig drivkraft, bränsleekonomikravet på 5 liter/100 km samt de nya Euro 6 utsläppsnormerna som ställer krav på tillverkare av originalutrustning (OEMs) att säkerställa en betydande viktsminskning och miniatyrisering av sina produkter.

-Fler silikonelastomerer i under-huven applikationer, samt att metallbultar och nitar kommer att bytas ut är att vänta för att driva tillväxten på marknaden. Tätning, packningar, slangar samt elektriska och elektroniska tillämpningar kommer kommer också att påskynda den ökade användningen av silikonmaterial inom fordonsindustrin, skriver analysföretaget.

Behovet av silikonmaterial inom fordonsindustrin kommer att bero på de kommande produktionstrenderna inom sektorn.

Fordonsproduktionen i Kina och Indien kommer sannolikt att bevittna en stark tillväxt, och presentera stora möjligheter leverantörerna av silikongummi mot fordonsindustrin.

Jämförelsevis, kommer EU att ha betydligt färre möjligheter att presentera för fordonssilikonmarknaden på grund av en trög tillväxt i bilproduktionen, menar Frost & Sullivan och pekar på att den ekonomiska instabiliteten och skuldkrisen orsakat en produktionsnedgången. Men, skriver de, när EU blir enig igen förväntas dess fordonsproduktion att ha en ökad årlig tillväxttakt (CAGR) från 1,7 procent 2014 till 2,7 procent år 2021. /Frost & Sullivan
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141