Är förpackningen viktigare än produkten?

| Av Malin Folkesson | Tipsa redaktionen

Ja, det menar en av grundarna till det brittiska juiceföretaget Innocent, Richard Reed, när det kommer till snabbrörliga konsumentprodukter.

– Varumärken borde fokusera på att få fram en lyckad förpackningsdesign innan de investerar i annonsering. Det är så du förmedlar vem du är och vad du står för, blir uppmärksammad och skapar ett begär. Det är galet hur viktig förpackningen är, säger han.

Innocents expansion in i apelsinjuicesegmentet visar att Richard har en viktig poäng. När varumärket lanserades för första gången nådde man en omsättning på endast fyra miljoner pund under det andra året, vilket resulterade i att stormarknaderna strök produkten ur sortimentet.

När Innocent lanserade på nytt tre år senare i en karafformad flaska, istället för i den kartongförpackning man hade tidigare, nådde man en omsättning på 80 miljoner pund under det andra året. Framgången var ett faktum och det var endast förpackningen som skilde sig från tidigare. Innehåll, pris och distribution var desamma.

– Tala om att detaljer räknas. Det enda vi gjorde annorlunda var att använda en plastflaska som vi kallade karaff för att det skulle låta lite flott. Vi är övertygade om att konsumenterna hade köpt Innocent i den tidigare förpackningen också, om de bara hade vetat att varumärket existerade. Men eftersom förpackningen såg ut som alla andra gjorde de inte det.

Richard berättar vidare att Innocents filosofi, när det kommer till design, kommer ifrån Apples grundare Steve Jobs som sa att: ” the single biggest reason why Apple won against Microsoft was because we made our products more beautiful.” /Packmarknaden, Nordvalls


Håll dig uppdaterad med Plastforum SE
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Plastkoncernen förvärvar i Kina

Förvärvet ska ta företaget ur krisen.

Plus

En av Europas största PEX-A-rör fabriker

Plus

Högtryck i svensk industri ger bra affärer

Tekniknytt
Formskumsteknik i formsprutning

Så behåller svensk industri toppositionen

Nyhetsbrev

Plus

En riktig snabbväxare

Arkiv
Plus

Motalaföretaget kör på högvarv

Svenska exporten går på högvarv

Tekniknytt
Massindustriell metod för kompositer

Plus

Växer på den svenska marknaden

Plus

Hjulen snurrar på som vanligt

Tekniknytt
Flexibel volumetrisk enhet

Plastovationer 2017
Innovationer i plastbranschen hyllades

Tekniknytt
Minst 40 % lättare

Plus

Stort fokus på LEAN

Plus

Växer med egen produktion

Polyteknik får ny stark ägare

-Vi lever i en tuff bransch och ser stora fördelar med en ny stark ägare, säger Jonny Thunborg, en av tre tidigare ägare till Polyteknik.

Tekniknytt
Avancerad kolfiber i cykelramar

Plus

Konjunkturen skulle kunna dämpas något

"Automotive Sweden 2045" ska ställa om leverantörsindustrin

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Plus

Turbofart även 2018

Svensk tillverkningsindustri har gått på högvarv de senaste åren. Alla vet att någon gång kommer smällen, men....

Tekniknytt
Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Plus

Digitalisera eller ...

Idag pratar alla om digitalisering men vad är det man menar och vad innebär det.

Tekniknytt
Material för högsta flambeständighet

Plus

Problem är till för att lösas

Tekniknytt
En svensk supertunn ljuskomponent

På nytt jobb
Norlén tar vid som vd för Sinf

Tekniknytt
Stor nyfikenhet på luftlöst däck

Tekniknytt
System för exklusivt reptåligt gods

Tekniknytt
Optimerar livslängden efter solljus

Vann i hovrätten

Stark utveckling för koncernen

Plasten i Sverige fyller 100 år

Förvärvar mark för framtida expansion

EU försenar återvinningen av plast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119