Kolvarianten grafit är relativt sällsynt och kommer främst från Kina. I takt med att elbilar blir allt vanligare har efterfrågan på grafit för batterier blivit allt större och lett till ökade priser.
Genom att nyttja malda bildäck skulle råvaran både bli billigare och mer effektiv, samt att de idag miljöstörande upplagen av gamla uttjänta däck skulle minska, menar forskarna.
I den metod som forskarna vid forskningsinstitutet, vilket för övrigt drivs av energidepartementet i USA, utvecklat mals gamla bildäck ner till ett pulver. I en kemisk process omvandlas pulvret till ett svavelrikt slam som filtreras och torkas till kakor.
Enligt sajten Extreme Tch är det, det här processteget som skiljer den nya metoden från tidigare försök att utvinna kol från bildäck.
Kakorna hettas upp i en kväverik omgivning och omvandlas till kimrök, med en molekylstruktur gör att det till en utmärkt anoder för litiumjonbatterier. Billigare och bättre än den grafit som används idag, menar forskarna.
Tekniken är ännu inte kommersialiserad, när så blir fallet framgår ej heller. /Extremetech.com, Ny Teknik.