23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Volvo går direkt till kolfiberbilar

I veckan presenterades nya Volvo XC90. En bil i höghållfast borstål och kolfiberarmerad plast för att spara vikt på framtida modeller.

Företagets utvecklingschefen Peter Mertens sa att Volvo inte tänker följa Land Rovers koncept att göra en bil helt i aluminium, som när de lanserade sin senaste generation Range Rover Sport, med vilken de gjorde gjorde en stor viktbesparing med 400 kilo jämfört med sina föregångare.





När

Volvo visade upp sin nya generation XC90

hävdade företaget att viktbesparingen var cirka 200 kilo, jämfört med gamla XC90. Den bantningen utfördes till stora delar utan aluminium, även om vi förstås hittar många delar på nya XC90 i just denna också. Istället har man använt sig av en hög andel höghållfast stål som tack vare sin styrka går att konstruera med lägre vikt, rapporterar Automotorsport.





I en intervju i en fordonssajt säger Mertens att det hos Volvo inte finns några planer på att bygga en "body-in-white" helt i aluminium, även om tillverkaren använder aluminium till motorhuv och framskärmar på nya XC90. Istället tänker Volvo fortsätta att kombinera låg vikt och krockprestanda genom att fortsätta använda speciellt borstål som går att värmehärda. Nästa steg på jakten efter lägre vikt blir istället kolfiberarmerad plast. /Automotorsport





BREAKING
{{ article.headline }}
0.062