23948sdkhjf

Konkurrensen ökar på fordonsmarknaden

- Konkurrensen på fordonsmarknaden kommer att öka, men konkurrens är utvecklingens motor. Det anser Scanias förre VD, Leif Östling, som numera ingår i Volkswagens koncernledning.

- Konkurrensen på fordonsmarknaden kommer att öka, men konkurrens är utvecklingens motor. Det anser Scanias förre VD, Leif Östling, som numera ingår i Volkswagens koncernledning.


Vid ett frukostmöte arrangerat av IVA:s Näringslivsråd i början av december gav Östling sin syn på fordonsindustrins framtid.


Enligt Östling är Nordamerika, Europa och Asien är de stora marknaderna för världens biltillverkare. Nordamerika och Europa är tämligen stabila, medan expansionen sker i Asien och då främst i Kina.


De kinesiska inhemska bilfabrikaten kan bli nästa stora internationella konkurrent till amerikanska, europeiska, japanska och koreanska tillverkare, menar han.


– I Kina studerar man vad japaner och koreaner gör. Nästa steg för Kina är att marknadsföra sina egna märken i USA och Europa för att få reda på vad som är bra och vad som är mindre bra.


De får då förmodligen samma typ av lärdomar, det vill säga bakläxa, som Toyota fick när märket först introducerades i USA.


– Helt klart är att konkurrensen på fordonsmarknaden kommer att öka. Men konkurrens är utvecklingens motor.


De europeiska fordonstillverkarna har, anser Leif Östling, både för- och nackdelar. De är bäst på mekanik, men sämre än sina asiatiska konkurrenter när det gäller elektronik.


– USA är även i fortsättningen viktigt när det gäller innovationer. Men också de nordiska länderna har goda förutsättningar. Svensk ingenjörstradition ger goda möjligheter, om inte just traditionerna tar överhand.


Leif Östling anser att vi är duktiga i Sverige, rent av bättre än Tyskland och Frankrike, på systemutveckling. /IVA


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063