23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Japansk tillverkare inför ny däcktillverkningsteknik

Sumitomo Rubber Industries Ltd har utvecklat en högautomatiserad teknik för tillverkning av däck. Tekniken sägs medför en rad fördelar såväl för tillverkningsprocessen som för själva däcket.

Det nya däcksystemet går under beteckningen Neo-T01, och är en vidareutveckling av det däcktillverkningssystem som företaget introducerade 1996. Det japanska företaget hävdar att däck som tillverkats med det nya systemet har betydligt bättre förutsättning för framfart i höga hastigheter, halverad deformation vid höga hastigheter samt att däcken väger 10 procent mindre. Det som gjort detta möjligt är att företaget förenat tre nyckeltekniker med varandra; metallkordsprocessen, helautomatisk kontroll av byggningen samt en hög styvhet på strukturen, skriver rubbernews.com.

Sumitomo meddelar att däck, tillverkade med hjälp av det nya systemet förväntas se dagens ljus först 2014. De högpresterande däcken kommer att vara punkteringsfria, så kallade run-flat däck.

De mest tydliga förändringarna mellan det nya och dagens konventionella produktionssystem, är införandet av metallformare (metal formers) så att metallkorden får exakt samma utseende och storlek.

Den andra viktiga förändringen är användningen av ett helautomatiskt styrsystem vid sammanbyggningen vilket ser till att det blir en optimal viktfördelning mellan däckkomponenter, vilket i sin tur kommer att reducera vikten på däcken. Det datoriserade styrsystemet övervakar varje steg i däckformningsprocessen och ser till att den håller en precision på 0,01 millimeters noggrannhet.

Den tredje förändringen har att göra med däckets höga och styva struktur, vilket möjliggör användningen av betydligt styvare material än tidigare, vilket i sin tur minskar däckets deformationen vid höghastighetskörning.

Företaget har arbetat med utvecklingen av NEO T01 tekniken sedan 2008. /rubbernews.com

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03