Ett av dessa är triloben, som är en TPE-bälg med tre lober som för något år sedan vann ett prestigefyllt innovationspris. Den triangulära bälgen skyddar en rörlig komponent, exempelvis en drivaxel. Idag väljer biltillverkare som Peugeot, Citroën, Ford, Renault och Daimler allt oftare att täta drivaxlarna med TPE-bälgar.
– TPE ger oss möjlighet att tillverka bälgen i ett enda stycke och dessutom är materialet högpresterande. Produkten ger även en miljövinst, eftersom materialet är återvinningsbart, säger Ludovic Girardot som är teknisk chef för Trelleborg Boots.
Standardbälgar i gummi är fortfarande en viktig produkt för Trelleborg, men volymen av bälgar tillverkade i TPE förväntas öka kraftigt den närmaste tiden. De tillverkas i franska Nantes i en fyrstegsprocess, där materialet först formsprutas till en grundform, för att därefter formblåsas och efterbearbetas.
En vanlig orsak till maskinhaveri är att smörjmedlet förorenas av salt, vatten eller smuts. För att hjälpa fordonstilverkarna har därför Trelleborg utvecklad en rad olika dynamiska tätningssystem som klarar extrema temperaturer, höga varvtal och stor nötning.