23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk kolfiberambulans redo för Europa

Med ny epoxi- och kolfiberarmerad kaross och rutor av polykarbonat har Nilsson Special Vehicles, som enda tillverkare av personbilsambulanser i Europa fått helbilsgodkännande på fordonet.





Den nya ambulansen som introducerades tidigare i år, har fyrhjulsdrift och är byggd på ett chassi av Volvo V70 D5 AWD. I likhet med sin föregångare är lastkapaciteten bra.



Chassi och skåp är konstruerat av en epoxi- och kolfiberarmerad komposit med divinycellkärna. Kompositkonstruktionen är dessutom förgelcoaterad. Det innebär stora besparingar i tid jämfört med förra generationen som för övrigt byggdes med glasfiberförstärkt komposit.



-Genom konstruktionsförändringen har vi fått en starkare konstruktion som dessutom är 100 kilo lättare, säger Per Dahlström, vd hos Nilsson Special Vehicles.



Skåp och chassi tillverkar företaget hos en underleverantör i Sverige. Det samma gäller för de fönster som sitter i ambulansens baklucka samt bakre sidoglas.



-Vi har valt att tillverka dem av polykarbonat som belagts med kiseloxid. Det ger oss både produktionstekniska och viktbesparande fördelar, säger Per Dahlström.



All montering sker i företagets lokaler i halländska Laholm. Nilsson Special Vehicles har 55 anställda. Utöver ambulanser tillverkar de begravningsbilar och limousiner. /MF




Svensktillverkade Nilssonambulansen med epoxi- och kolfiberarmerad kaross och rutor av polykarbonat.





För att få ett europeiskt helbilsgodkännande krävs att både fordon och tillverkning uppnår ett stort antal kriterier. När Laholmsföretaget nu har certifikatet i sin hand innebär det besparingar såväl i tid som byråkrati vid försäljning av bilarna i Europa. Idag vänder sig företaget framförallt mot den svenska och norska marknaden med sina ambulanser, men flera ambulanser har levererats till flera länder i Europa och Asien. Långt framskridna planer finns dock på ett vidgat fokus mot länder som Danmark, Schweiz, Österrike med flera. Diskussioner förs även marknaden i Asien och Mellan Östern.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078