Det främsta målet med Cayman R har varit att förbättra den tvåsitsiga mittmotormodellens prestanda genom att konsekvent minska vikten. Utöver viktminskningen med hjälp av komponenter i lättviktsmaterial har Porsche valt att använda ett Litium-Jon-batteri i en speciell lättviktskonstruktion. Tillika är 19-tumsfälgarna de lättaste i Porsches hela modellprogram. Hela hjulsatsen väger knappt 40 kg.
Mittmotorcoupén drivs av en 3,4-liters sexcylindrig motor med 330 hk. Växellådan är manuell och sexväxlad som tillåter en accelerationstid från 0 – 100 km på 5,0 sekunder. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns att få som tillval. Då krymper tiden från 0 – 100 km till 4,9 sekunder. Toppfarten är 282 km/tim och bränsleförbrukningen 9,7 liter per 100 km. Fartvidundret börjar säljas i februari 2011.
Karossen hos Porsche Cayman R har sänkts med 20 mm jämfört med Cayman S. Tillsammans med den fasta bakre vingen, de silverfärgade fälgarna och en rad sportiga attribut både utanpå och inuti har bilen en egen identitet.
Exakt var de nya lättviktsmaterialen använts avslöjas dessvärre inte. Dock har den utökade användningen av plastkompositkomponenter i kombination med en extremt spartansk utrustning gjort att kärran inte väger mer än 830 kg.