Exakt var de nya lättviktsmaterialen använts avslöjas dessvärre inte. Dock har den utökade användningen av plastkompositkomponenter i kombination med en extremt spartansk utrustning gjort att kärran inte väger mer än 830 kg.
Det främsta målet med Cayman R har varit att förbättra den tvåsitsiga mittmotormodellens prestanda genom att konsekvent minska vikten. Utöver viktminskningen med hjälp av komponenter i lättviktsmaterial har Porsche valt att använda ett Litium-Jon-batteri i en speciell lättviktskonstruktion. Tillika är 19-tumsfälgarna de lättaste i Porsches hela modellprogram. Hela hjulsatsen väger knappt 40 kg.
Mittmotorcoupén drivs av en 3,4-liters sexcylindrig motor med 330 hk. Växellådan är manuell och sexväxlad som tillåter en accelerationstid från 0 – 100 km på 5,0 sekunder. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns att få som tillval. Då krymper tiden från 0 – 100 km till 4,9 sekunder. Toppfarten är 282 km/tim och bränsleförbrukningen 9,7 liter per 100 km. Fartvidundret börjar säljas i februari 2011.