23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stöd för plåtersättning

Kompositföretaget Lamera har beviljas 1,5 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten för vidareutveckling och marknadsintroduktion av ett nytt kompositmaterial för flyg- och bilindustrin. Materialet är ett sandwichmaterial som direkt kan ersätta 0,5–1,5 mm tjock plåt.

– Med det lätta materialet sparar man bränsle på flygningarna vilket gör att de bli mer energieffektiva, säger Mikael Fjällström, som är tf chef för Energimyndighetens enhet för affärsutveckling.
Bilindustrin kan också tänkas vara intresserade av att använda lättare material i sin produktion. Ett räkneexempel visar att om en personbil vars totalvikt är 1 500 kg, varav karossen väger 450 kg, skulle ersättas till hälften med Lameras material blir resultatet en viktminskning med cirka 150 kg. Det ger i sin tur ger en minskad bränsleförbrukning på minst 0,5 dl/mil.
Materialet, som är framtaget för användning i flygplansindustrin till inredning, säten och serveringsvagnar samt i karosser inom bilindustrin, ser ut och uppför sig som vanlig plåt men är väsentligt lättare. Det speciella med Lameras produkt är att det är direkt utbytbart med vanlig plåt inom dimensionen 0,5-1,5 mm.


Lamera tillverkar och utvecklar ett kompositmaterial som kan halvera vikten i inredning i flygplan. Med lägre vikt minskar man bränsleförbrukningen vilket gör Lamera till ett s k cleantechbolag inom ramen för Energimyndighetens affärsutvecklingsverksamhet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078