Under förra året minskade Clariant sin försäljning med 18 procent till 6,6 miljarder schweiziska francs och resultatet landade på minus 194 miljoner francs.
In i det längsta har Clariants ledning försökt undvika personalnerdragningar, bland annat genom att införa temporära nerdragningar och korttidsarbete, men eftersom tillväxten för i år väntas bli svag väljer bolaget nu att säga upp 500 anställda, varav 400 i Schweiz.
Trots att sista delen av 2009 utvecklades relativt bra tror inte Clariant att affärerna tar ordentlig fart under detta året. Strukturproblem i branschen gör att tillväxten i Europa och Nordamerika blir svag eller t o m negativ. Däremot kommer Asien, med Kina i spetsen, och Latinamerika att vara tillväxtmarknader för Clariant. Den ekonomiska krisen och lågkonjunkturen i kombination strukturella problem i branschen gjorde 2009 till ett besvärligt år för schweiziska Clariant, som är en av världens ledande tillverkare av bl a additiver, masterbatch och pigment till plastindustrin.