23948sdkhjf

Ny svensk ultralätt stadsbil av plast

Det lilla svenska företaget Vehiconomics har utvecklat en personbil som bara drar hälften så mycket bränsle som en konventionell bil. Bilen, Smite, har ett chassi helt i kompositmaterial och kaross av termoplast.
Samtidigt som det blåser kyliga vindar runt det forna svenska bilmärket Saab föds det i Sverige helt nya idéer och företag rörande framtidens personbilar. Ett sådant bolag är Vehiconomics, som med stadsbilen Smite kan erbjuda 50 procent lägre drivmedelsförbrukning än en vanlig bil och därmed har stor potential att bli en ny svensk världsexport.
– Att sänka vikten på ett fordon är det mest effektiva sättet att också sänka energiförbrukningen. En effektivare motor kan som mest ge några procent lägre energiförbrukning men kostar enorma pengar att utveckla. Ett nytt chassi, ny kaross och nytt fordonstänk reducerar vikten till en tiondel av en traditionell bil men ger motsvarande över 50 procent lägre förbrukning, säger Sohrab Kazemahvazi, som forskar om lättkonstruktioner på KTH.
Han är en av personerna bakom stadsfordonet Smite och vid sidan av ekonomerna och marknadsförarna Andreas Broryd och Håkan Lutz en av tre personer på det lilla företaget Vehiconomics.
– Det är det som skiljer oss från konkurrenterna. De vet inte hur de ska göra fordon lättare utan att tappa komfort och krocksäkerhet. Chassikonstruktionen är mitt stora bidrag, och den är designad för att inte ge vika vid krock. Chassit kombineras med energiabsorptionszoner för att passagerarna inte ska utsättas för stora g-krafter. I övrigt använder vi standardkomponenter i Smite, för att hålla kostnaderna nere, säger Sohrab Kazemahvazi.
För att få Smite både lätt och krocksäker är chassit och karossen av plast.
– För att reducera vikten har vi till att börja med sänkt komplexiteten avsevärt. Vi tycker inte att ett stadsfordon behöver all den "lyx" som man hittar i dagens bilar och framförallt behöver den inte vara byggd för att fungera bra i hastigheter på 180 km/h – eller ens kunna åka så fort.
– När det kommer till själva konstruktionen har vi ett chassi som bär alla laster och fungerar som en säkerhetscell vid krock samt en kaross som ger form, regnskydd och aerodynamik.
Chassit är helt i kompositsandwichmaterial (glasfiberarmerad plast med PET-skum som kärnmaterial). Karossen är tillverkad av termoplast, vilket ger en konstruktion lättare än motsvarande konstruktion i stålplåt.
Med en plastkaross och en fiffig lösning runt hantering av designen av Smite lyckas man slå konkurrenterna på fingrarna.
– Det finns också en indirekt miljövinst med Smite. Bilkarosser i plåt kostar mycket att ta fram då plåten ska pressas vilket kräver dyra specialverktyg. Till det kommer rostskyddsbehandling och billack, vilket gör framtagandet av den traditionella bilkarossen en av de miljöovänligaste tillverkningsprocesser som finns, säger Sohrab Kazemahvazi.
Priset för Smite kommer att landa på mellan 50 000 kr (bensin) och 70 000 kr för el-drift.
Smite ska betraktas som en plattform för nya fordon, snarare än en bil. I plattformen ingår ett stort nätverk av underleverantörer som har kapacitet att leverera de delar som ingår.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063