Tillsammans får Orthex och Sveico, som är ungefär lika stora, en omsättning på drygt 250 miljoner kronor och lite över 130 anställda.
– Sammanslagningen av Sveico och Orthex för med sig många intressanta möjligheter i Sverige och Finland så väl som i de andra nordiska länderna. Bolagens produktportföljer och marknadstäckning kompletterar varandra väl. Affären har enbart positiva konsekvenser för kunderna och de anställda i Sveico och Orthex, säger Orthex nuvarande VD direktör Kari Kallonen i en kommentar.
Till ny VD för den fusionerade verksamheten har Alexander Roseniview utsetts. Han har tidigare varit VD för Colgate-Palmoliv i Finland.
Orthex har producerat plastprodukter för den nordiska marknaden sedan 1956 och är det ledande varumärket inom hushållsplastprodukter i Finland. År 2009 inledde bolaget, initierat av den nya huvudägaren Intera Equity Partners, en tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Sveico, med huvudkontor i Gnosjö och en enhet i Västerås, har försett den nordiska marknaden med köksredskap sedan 1914.
Med köpet följer varumärkena Sveico, Gastro Max och Kökskungen.