23948sdkhjf

Mycket kolfiber i Lexus LFA

Hela 65 procent av passagerarutrymmet i Lexus nya sportbil LFA kommer att vara tillverkat av kolfiberarmerad plast. Det innebär en viktbesparing på cirka 100 kg och är en försmak av vad som komma ska i Toyotas framtida elbilar.
Lexus LFA, som första gången visade på bilmässan i Tokyo och som ska sättas i produktion i slutet av 2010, är en sportbil med höga prestanda som bara ska tillverkas i 500 exemplar. För att få låg vikt och goda prestanda har Toyota, som tillverkar Lexus, valt att använda mycket kolfiberarmerad plast i karossen.
Förutom passagerarutrymmet, som till 65 procent är uppbyggt av kolfiber, är diffusern (det undre luftsläppet bak på bilen), den hastighetskontrollerade vingen och många interiördetaljer tillverkare av kolfiberarmerad plast. Komponenterna har utvecklats av Toyota tillsammans med kolfibertillverkaren Toho Tenax (som ägs av japanska Teijin).
Den rikliga användningen av kolfiber uppges ge en avsevärd viktbesparing samtidigt som de mekaniska egenskaperna förbättrats.
Enligt Toyota och Toho Tenax innebär de komponenter som utvecklats för Lexus LFA ”ett stort steg framåt för användning av kolfiberarmerad plast i kärnkomponenter till bilindustrin”.
Toyota räknar med att 2020 rullar cirka fyra miljoner el- och andra miljöbilar på vägarna runt om i världen. I dessa bilar kommer ett stort inslag av kolfiberarmerad plast att vara en nödvändighet för att nå låg vikt och hög styvhet. Toyota och Toho Tenax kommer därför att fortsätta utvecklingsarbetet av nya fordonskomponenter av kolfiber, heter det i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063