Norska Brødrene Aa AS har under de senaste sju åren byggt 23 passagerarfartyg av katamarantyp med skrov av kolfiber. Företaget har dessutom order på ytterligare sex fartyg.
Kockums AB, som numera är en del av tyska Thyssen Krupp Marine Systems, räknas som världsledande på större fartyg med s k stealth-teknik. Visby-klassen är det största fartygen i världen med kolfiberskrov.
Kockums, som ställer om sin tillverkning mot civil produktion, ska nu tillsammans med Brødrene Aa utveckla, tillverka och marknadsföra passagerarfartyg med sandwichskrov av kolfiberkompositer, rapporterar Plastforums norska nyhetssajt.
Kolfiber har stora fördelar som material i fartygsskrov jämfört med aluminium. Förutom att en sådan konstruktion är upp till 40 procent lättare, är den korrosions- och underhållsfri och tåligare mot extrema påkänningar. Den lägre vikten gör också att motorstorleken kan minskas, vilket i sin tur ger mindre bränsleförbrukning och klara miljöfördelar.