23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny elbil med unikt karossmaterial

En helt ny elbil, som nyligen lanserats i Norge, blir först i världen med en kaross av kompositmaterialet Telene. Beräknad produktion av elbilen Metrobuddy är 5 000 bilar per år.

Det är det norska företaget Elbil Norge AS som nu satsar på

tillverkning i större skala av sin helt nya elbil Metrobuddy. Den lilla

eldrivna bilen har plats för tre passagerare, inklusive föraren, och är

i första hand tänkt för städer med tät trafik. Måtten av avpassade så

att bilen ska gå att parkera på tvären längs en gata.

Metrobuddys konstruktion uppges vara enkel och robust med få

rörliga delar. Tanken är att den ska vara driftsäker och i det närmaste

underhållsfri. En av de unika konstruktionslösningar som valts är att

hela karossen är tillverkad av kompositmaterialet Telene. Det

produceras av det franska bolaget med samma namn och är ett

tvåkomponents polymersystem baserat på dicyklopentadien (DCPD), som

konverteras i en RIM-process. Fördelen med Telene är att det är ett

relativt lätt material samtidigt som det är vridstyvt och ger

stabilitet åt karossen och är reptåligt. Enligt miljöanalyser ger

Telene också förhållandevis litet koldioxidavtryck.

Bakom Elbil Norge och Metrobuddy finns en rad starka ägare. De är

övertygade om att Metrobuddy har en framtid i första hand i Europa.

Tanken är att det ska produceras runt 5 000 Metrobuddy per år.

Prislappen är dock relativt hög. En bil kostar i Norge mellan 130 000

och 150 000 norska kr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062