23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lyckad satsning på PET för Amcor

Den australiensiska förpackningsjätten Amcor har haft ett mindre lyckat år, men ett ljus i mörkret är företagets satsning på PET. Omstruktureringar har satt sina avtryck i resultatet men vinstmarginalen inom PET-segmentet har fortsatt öka.

Försäljningen minskade med 14 procent, men mot strömmen gick företagets PET-förpackningar och affärsområdet Amcor Flexibles. Det sämre resultatet ska enligt ledningen ha berott på växelkurser, materialkostnader och avyttringar.
Enligt Ken Mckenzie, ansvarig på Amcor, ska man rikta in sig på det stabila segmentet konsumentförpackningar, ett segment som svarar för 90 procent av koncernens försäljning.

Vinst före särskilda kostnader, men efter skatt, landade på motsvarande drygt 2 miljarder svenska kronor. Men de särskilda kostnaderna beräknas ligga på omkring drygt 600 miljoner kronor, vilket ger ett slutresultat på strax under 1,5 miljarder.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094