Nackstödet är formgivet så att det ska ge ett extra bra skydd mot pisksnärtskador. Vid stötar bakifrån i hastigheter mer än 12 km/h, utlöses per automatik en pådrivare i nackstödet. En förspänd fjäder flyttar nackstödets främre hälft framåt och uppåt, nästan ögonblickligen. Detta reducerar avståndet mellan bakhuvudet och nackstödet, vilket minskar risken för nackskador förorsakat av en översträckning av halsens ryggkota.
Krockaktivt nackstöd av plast som ger ett ökat skydd mot pisksnärtskador.
Sedan en kort tid tillbaka har BMW infört krockaktiva nackstöd av plast i sina bilar. Nackstödets rörelseskelett är i huvudsak tillverkat av konstruktionsplaster från Basf. Utöver formsprutningskvaliteterna, PBT, PA 6, PA 66 och TPU, delar Basf med sig av CAE-kalkyleringar och värden från kollisionstester mot huvudet till den tyska plaststrukturtillverkaren ITW.