23948sdkhjf

Lysande utveckling gynnar Ticona

Så sent som förra året fick lysdioder sitt verkliga genombrott, både tekniskt och marknadsmässigt. För konstruktionsplasttillverkaren Ticona är detta fundenes gefressen. Marknaden väntas tredubblas på tio år och Ticona sitter på ett material som är näst intill nödvändigt för att tekniken ska vara kommersiellt tillgänglig.
Lysdioder, eller Light Emitting Diode (LED), har en rad fördelar framför mer konventionell belysning som t ex glödlampor, ljusrör och halogenlampor. Framför allt drar de mindre ström men de ger också ett ljus som de flesta människor uppfattar som naturligt och de gör det möjligt att utforma belysning på ett helt nytt sätt. Dessutom håller de betydligt längre än sin konkurrenter.
Ett av problemen har hittills varit att LED blir väldigt varma på en liten yta som det krävs mycket speciella material som klarar värmen. Det är här Ticona kommer in med sina flytande kristallpolymerer (LCP).
– LCP är nästan en förutsättning för att LED-tekniken ska vara kommersiellt tillgänglig, berättar Frank Johänning, marknadschef på Ticona, för Plastforum. Det finns andra plaster som också klarar de höga temperaturerna men de är betydligt dyrare. Så finns det plaster som är billigare men de ligger på gränsen till vad som krävs. Dessutom finns det inga andra konkurrerande material som går att tillverka i så snabba cykeltider som LCP.
Plasten i en lysdiod måste klara cirka 260oC, vilket inte är några problem för LCP som klarar sig en bit över 300oC.

Rimlig kostnad
Snabb produktion är nödvändigt för att LED-tekniken ska vara rimlig i pris. Det går nämligen åt många lysdioder i varje belysning för att få rätt ljusstyrka. Varje lysdiod är bara på 3 watt, även om 5- och 6-wattsdioder håller på att utvecklas.
Bara Osram räknar med att producera omkring fyra miljarder LED per år och då finns det fyra tillverkare till som sannolikt kommer att producera nästan mycket varje år. 2017 räknar Ticona med att det ska produceras inte mindre 17,4 miljarder lysdioder i världen.
Bilindustrin driver på den här utvecklingen med full kraft. LED sparar ström och därmed bensinförbrukning. Dessutom tycks de flesta konsumenter uppskatta LED-belysning. Det gör också EU som 2010 väntas införa en lag som föreskriver att varselljus på nya bilar ska bestå av LED.
Först ut med LED-belysning är Audi som helt gått över till lysdioder i sin nya sportbil R8. De nya modellerna A5 och A8 har båda LED-varselljus.
En annan marknad som hägrar är att byta ut gatubelysning mot LED. Förutom att det skulle spara stora mängder ström, skulle det minska kostnaderna för underhåll dramatiskt. En LED har nämligen en livslängd på omkring 100 000 timmar, d v s drygt 11 år! Även som belysning i bostäder och på kontor väntas LED ha en framtid.
Spännande är också att det går att använda LED för kommunikation. Mercedes-Benz jobbar t ex på ett system där bromsljuset av LED också kan användas för att skicka information till bilen bakom, som automatiskt kan bromsas med hjälp av informationen.
Eller så kan man kanske använda informationen från bromsljusen för att åtminstone få veta vilken pappskalle det var som tvärbromsade så klantigt där framme…


Audi R8 är den första bilen som bara har LED i sin belysning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078