23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Transportfartyg i komposit

Fartyg i kol- eller glasfiber för nationella och internationella transporter kan bli verklighet efter ny forskning koordinerad av SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut. En stor fördel med plast är att man kan minska underhållet.

Tommy Hertzberg, projektledare och forskare på SP, säger i ett pressmeddelande att det har varit en utmaning att demonstrera hur fartyg kan konstrueras med lätta material utan att ge avkall på brandsäkerheten.
Tekniskt har man kunnat konstruera fartyg ibland annat fiberkomposit, exempelvis Kockums- och Visbykorvetten. Enligt SP är svensk komposit- och varvsindustri, tillsammans med Försvarets materielverk, världsledande på konstruktion av kompositfartyg.
Forskningsprojektet, som sponsrats av Vinnova, har pågått i tre år och 29 olika industrier och organisationer har deltagit.



Foto: Marcus Bengtsson






Fördelarna med lätta material hos fartyg är, precis som för flygplan och bilar, ekonomiska och miljömässiga. En del är att behovet av underhåll minskar då plast inte rostar och har en längre livstid.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094